De werkzame stof in wiet en hasj is THC.

De meeste THC zit in de hars van de vrouwelijke plant. Die hars zit op hele kleine haartjes die je, als je goed kijkt, op bladeren van de bloemtoppen kunt zien zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voluit heet het: Δ9-tetrahydrocannabinol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee hoofdsoorten hennepplanten: de Cannabis Sativa en de Cannabis Indica. De meeste planten zijn kruisingen. Van de werkzame stoffen in hasj en wiet zijn THC en CBD het belangrijkst. De Cannabis Sativa bevat vooral THC (= tetrahydrocannabinol ). De Indica bevat naast THC ook wat meer CBD (=cannabidiol).

De effecten verschillen: een hoog THC gehalte geeft een high opgewekt, fantasieprikkelend gevoel terwijl cannabis waarin naast THC ook voldoende CBD zit meer een stoned, soms sloom makend effect heeft. De CBD maakt je armen en benen zwaar. Sterke en zwaar aanvoelende wiet bevat veel THC en voldoende CBD. Cannabidiol werkt kalmerend en angstremmend en vermindert de kans op psychosen na blowen. Hoe minder CBD in verhouding tot de THC, des te meer kans op angst en onrust. Mensen die angstig en paranoia worden van wiet, kunnen verwachten dat zij van buitenlandse hasj met meer CBD rustiger blijven. Nederhasj bevat weinig CBD. Wiet met veel THC zonder CBD zou je "paranoiawiet" kunnen noemen.
13 jaar geleden
De bekendste is inderdaad delta 9 tetra hydrocanabinol, een in VET oplosbare verbinding.
Nu is het echter niet de enige stof die je high of stoned maakt.
Er zijn er meer, een is al genoemd in de andere antwoorden maar er zijn er veel meer, soms gemakshalve cannabinolen genoemd.
De een maakt high (wat sterker hallucinogeen), de ander stoned (ontspannen), grote nadeel is de sterk verschillende halfwaardetijden , de verschillende interacties tussen deze stoffen en de farmacokinetiek, die ook nog erg verschillend per persoon is.
Dit alles zorgt voor een slecht en onvoorspelbaar zicht op inwerking, uitwerking en nawerking van wiet (etc.) en de mate van hechting aan de receptoren in de hersenen.
Bekend nadeel is dat de vetoplosbaarheid en de slachte wateroplosbaarheid meebrengt dat de werkzame stoffen cumuleren in vetweefsel , wat in de hersenen rijkelijk aanwezig is en daarom verrassende bij en nawerkingen kan hebben.
door langdurig EN veelvuldig wiet te gebruiken sla je veel van deze stoffen in je hesenen op en die ver...... de goede werking van je hersenen behoorlijk, op veel niveaus.
Je wordt er dus werkelijk dommer/ minder slim van.
Niet van een keer blowen oid., maar wel van regelmatig gebruik.
De halfwaardetijd en het verwijderen van deze stoffen uit de hersenen duurt heel lang en al die tijd kan het wel schade aanrichten.

Het eten van spacecake ed. belast de lever enorm, wiet is behoorlijk toxisch.

Ondanks dat wiet populair is en onder de softdrugs valt met een gedoogbeleid , wil niet zeggen dat de drug "soft "is voor je lichaam.
Het is voor je gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk een belastende stof met een slecht voorspelbaar schadelijkheid profiel.
Dat heeft mede te maken met soort en bereidingswijze.
Ook het vaak behoorlijke gebruik van bestrijdingsmiddelen , die via de drugs binnenkomen zijn beslist risicofactoren die zich ook nog eens niet laten overzien.
Biologisch geteelde wiet (dat bestaat) is daarin een wat minder ongunstige variant.

Dat wiet onschadelijk is en dat alleen D9THC de enige werkzame stof is is dus onzin.