Waarom moet ik mijn radio af en toe op een andere frequentie zetten?

Mijn draagbare radio staat normaliter altijd op dezelfde frequentie, maar af en toe is het signaal zo slecht dat ik naar een andere frequentie ga zoeken met hetzelfde programma. Dit duurt dan een of twee dagen, en dan is het geluid ook hier niet meer om aan te horen, en moet ik weer naar de vorige frequentie. hoe komt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De belangrijkste factor daarbij is het weer. De FM-band in Nederland zit veel te vol en de zenders storen elkaar. Door atmosferische omstandigheden komen om die reden zenders de ene dag beter door dan de andere. En, ze ondervinden meer en minder storing van elkaar van de ene op de andere dag. Verder kan het zelfs zo zijn dat het uitmaakt waar je in je kamer zit of staat, als je radio een spriet-antenne heeft. Je lichaam verandert de veldsterkte bij de radio.

Ik vermoed dat dit met de batterijen te maken heeft. Het kan ook zijn dat je steeds naar een andere plek verhuist. Bijvoorbeeld in Den Haag heeft een bepaalde zender een andere frequentie dan in Amsterdam.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100