Hoe komt het dat een kamer door de zon wordt verwarmt, zie verdere uitleg?

1) Komt dat doordat de zon het raam (dubbelglas) verwarmt en deze warmte verder de ruimte in wordt geleidt?
2) Of dringt de zon zonder veel warmteverlies door het raam de ruimte in en verwarmt de zon direct de ruimte?
3) anders...

Bij 2) kan je dan een aluminium folie plaatsen op 5 cm achter het raam, en zal de kamer dan koel blijven?
Even uitgaande dat het aluminium de zon en warmte goed genoeg spiegelt en weer door het raam terug weerkaatst.

Zo ook de vraag voor enkelglas (bijvoorbeeld in de auto).
Wordt de auto voornamelijk verwarmte via de ruiten, of via het metaal van het dak/carrosserie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Er zijn drie soorten van warmte-afgifte:
1. straling
2. convectie
3. geleiding.
De meeste warmte komt via het raam binnen door instraling; binnen wordt de straling grotendeels verstrooid zodat er weliswaar weer straling naar buiten verdwijnt, maar dat is maar een fractie.
Het raam van binnen afplakken met aluminiumfolie heeft absoluut effect. Zelfs (liefst) witte lamellen (die dus niet vlak op het raam zitten) hebben al behoorlijk effect.

Bij een auto heb je natuurlijk ook last van de instraling, maar daar heb je óók last van geleiding, omdat het plaatwerk behoorlijk kan opwarmen onder invloed van de zonnestralen en die draagt z'n warmte via geleiding over aan het koelere interieur.
Ik schat dat het effect van instraling bij de auto toch groter is, temeer omdat de beplating vaak van binnen geisoleerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De infrarood straling van de zon straalt door het glas op objecten in je kamer, die zullen warm worden en de warmte ook weer uitstralen.
Aluminiumfolie moet je aan de buitenkant van het raam plaatsen om de straling zo goed mogelijk te reflecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het licht van de zon gaat praktisch volledig door het glas heen. Als het dan iets in je kamer raakt geeft het zijn energie af. Hierdoor wordt de omringende lucht op die plek verwarmt. Dubbelglas zorgt er alleen voor dat bestaande warmte niet makkelijk door het raam heen kan.

Eigenlijk alles wat niet transparant is voor je raam zetten houd dit wel tegen. Denk maar aan naast en onder een parasol zitten. Dat verschil heb je dan.

Als je folie voor het raam plakt, reflecteert dat het zonlicht ren zorgt er dus voor dat het koeler blijft.

Bij de auto zijn het voornamelijk de ramen. Een auto is degelijk geisoleerd, maar niet perfect. Dus het heeft wel wat invloed maar niet veel. Als je de oven op 200 graden zet, dan stijgt de temperatuur in de keuken ook iets, maar gelukkig niet naar 200 graden. Bij een auto net zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een raam van dubbelglas laat (de meeste) straling goed door, maar het geleidt warmte slecht.

De zonnestraling bevat veel energie.

Het ultraviolette deel van de zonnestraling wordt door het raam tegengehouden. Dat is relatief weinig, dus het raam wordt daar niet echt warm van.

Het zichtbare deel en het infrarode deel van de zonnestraling worden door het raam doorgelaten. Die straling treft dus alles wat zich in jouw kamer bevindt. Die materialen warmen daardoor op.

Door de warme materialen wordt ook de lucht in de kamer warm, waardoor uiteindelijk de hele kamer, inclusief lucht, warm wordt.

Die warmte kan niet meer weg, want het raam geleidt nauwelijks warmte.

De opwarming zal dus doorgaan. Ofwel tot de zon wegtrekt, ofwel tot het warmteverlies richting de rest van het huis net zo groot wordt als de warmtewinst door de zonnestraling, ofwel tot de temperatuur zo hoog wordt dat jouw kamer voldoende infrarode straling begint te produceren.

Alles wat warm wordt, gaat namelijk stralen. Hoe warmer, hoe meer straling. Is jouw kamer erg warm, dan produceert die uiteindelijk een hoop infrarode straling; die kan wél door het glas naar buiten. Wanneer je kamer zó warm is, dat er op die manier evenveel energie verdwijnt als er aan nieuwe energie binnenkomt, zal de temperatuur niet verder toenemen.

In de praktijk zal die situatie nooit worden bereikt - wees daar trouwens maar blij om!

Toegevoegd na 2 minuten:

Oh, het koel houden nog.

Hoe meer zonlicht je terugkaatst naar buiten, hoe minder van dat licht in warmte wordt omgezet. Spiegels - of die nu van aluminiumfolie of van iets anders zijn gemaakt - zijn dus prima geschikt om je kamer koel te houden.

Dan de auto nog.

Bij de auto geldt niet alleen het principe van de kamer, maar ook het feit dat de carrosserie zelf ook opwarmt. Je kunt datzelfde effect zien in een "kamer" die is gemaakt van dun metaal - zoals in sommige noodgebouwen die van omgebouwde containers zijn gemaakt. Daarin wordt het ook supersnel superheet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Top