Er zijn drie vormen van radioactiviteit. We noemen ze alfa, beta en gamma.

Dat klink heel ingewikkeld, maar het betekent gewoon a, b en c, maar dan in het Grieks. Toen dit ontdekt werd wisten de wetenschappers nog niet wat er aan de hand was. Ze zagen alleen maar drie soorten radioactiviteit, dus hebben ze die maar gewoon a, b en c genoemd.

Alfastraling kun je zien als "grote knollen" die uit het stralende materiaal komen. "Grote knollen" is natuurlijk relatief: het zijn atoomkernen (van heliumatomen om precies te zijn, maar da's hier niet zo belangrijk).

Doordat het van die grote knollen zijn, is alfastraling extreem gevaarlijk als het in je lichaam komt: het maakt echt alles kapot. Als je echter een alfastraler op tafel zet, kan dat niet zoveel kwaad: die rondvliegende knollen zijn zo groot, dat ze tegen de luchtmoleculen botsen, waardoor ze worden afgeremd en onschadelijk worden gemaakt. Na slechts 9 cm lucht is de helft al weg, na 18 cm is nog maar een kwart over, na 27 cm nog maar een achtste, enzovoort. Op een meter afstand is dus nog slechts minder dan een promille over.

Betastraling bestaat uit heel kleine bolletjes: elektronen. Doordat die zo klein zijn, komen ze veel verder. Het is dus moeilijker om betastraling tegen te houden dan om alfastraling tegen te houden.

Gammastraling is een soort radiostraling, maar dan met extreem veel energie. Doordat de energie zo hoog is, dringt gammastraling ook heel makkelijk overal doorheen.

Het woord "radio" in 'radioactiviteit' komt doordat de straling hoorbaar kon worden gemaakt met een radio-ontvanger. Die begon te knetteren wanneer er flink veel radioactiviteit was - vandaar de naam: "actief op de radio".
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Radioactiviteit is de straling van oa gamma deeltjes die vrijkomen bij het vervallen van een radioactieve stof. Bij dit verval verliest de kern van het atoom een deeltje -> de straling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een isotoop is het chemisch element waartoe een atoom behoort wordt bepaald door het aantal protonen in de kern. Voor een gegeven aantal protonen kan daarnaast het aantal neutronen in de kern variëren; we spreken dan van verschillende isotopen van hetzelfde element.

Radioactiviteit is het uitzenden van ioniserende straling door materialen. Het is een natuurkundig fenomeen: bepaalde isotopen zijn instabiel en veranderen (desintegreren) spontaan in een andere atoomsoort.

Ioniserende straling is straling die voldoende energetisch is om een elektron uit de buitenste schil van een atoom weg te slaan. Hierdoor krijgt het atoom in totaal een positieve lading in plaats van een neutrale lading, het atoom wordt geïoniseerd, wordt een ion. Deze straling kan men niet zien, horen, proeven ruiken of voelen.

Het is een natuurkundig fenomeen: bepaalde isotopen zijn instabiel en veranderen (desintegreren) spontaan in een andere atoomsoort.
Ioniserende straling wordt in de volksmond vaak radioactieve straling genoemd, maar dit is eigenlijk een verkeerde naam. De straling zelf is namelijk niet radioactief. De straling is het gevolg van radioactiviteit, het gevolg van het spontane uiteenvallen van atomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radiactiviteit betekent het uitéén vallen van een atomair deeltje in kleinere delen, onder uitzending van andere kleinere deeltjes en/of elektromagnetische straling (fotonen). De uitgezonden deeltjes kunnen waterstof-kernen zijn (protonen); dat heet alpha-straling; óók kunnen de uitgezonden deeltjes elektronen zijn (beta-straling); tenslotte, ik noemde het al eerder, kan er straling worden uitgezonden (gamma-straling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Radio' betekent straling. Radioactief is dus eigenlijk stralingsactief.
Wanneer je op mijn bron klikt, worden al je vragen hierover beantwoord.
amc