Waarom is het op bergen kouder dan in lage gebieden, je bent dan toch dichter bij de zon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

De lucht is hier ijler, in de ruimte is het in de buurt vd zon namelijk ook ijskoud, omdat het daar luchtledig is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
In het luchtledige is er geen temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman: zeer zeker wel. De temperatuur is bijna -273,15 graden celsius. De ruimte bereikt deze temperatuur niet omdat er nog achtergrondstraling is vanuit de ruimte door de oerknal. De temp is 3 graden kelvin.
AWM
14 jaar geleden
Niets kan geen temperatuur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman heeft gelijk. In de ruimte is er geen temperatuur. Er is wel straling, in ieder geval de achtergrondstraling die overal in het heelal aanwezig is. Die straling heeft een temperatuur van ongeveer 3 K. Maar dat is de temperatuur die een hypothetisch lichaam zou bereiken als het oneindig lang alleen maar onder invloed zou staan van die achtergrondstraling. Nog steeds geldt: geen lichaam, geen temperatuur. In de buurt van de zon wordt de achtergrondstraling overstemd door de straling van de zon. Het resulterend stralingsprofiel komt niet meer overeen met zwartlichaamstraling. Daardoor is zelfs aan deze stralingsmengelmoes geen equivalente temperatuur toe te kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gammastraling wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac heeft gelijk. Ga maar nakijken bij NASA hoeveel een shuttle moet stoken om warm te blijven. Er is eerder een koelingsprobleem. In een vacuum kan je warmte nergens naartoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout... In een vacuüm is er nog altijd sprake van straling. Daar is geen medium voor nodig.
Dat je dichter bij de zon komt is relatief verwaarloosbaar, dat de luchtdruk afneemt is wel erg bepalend...
En zorgt voor de verlaging van de temperatuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee waarom je al 3 duimpjes naar beneden hebt want klopt als een bus.
Het enigste wat je vergeten bent is dat er ook minder grond is waar de zon zijn warmte aan afgeeft. wat mij betreft een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook gemerkt hoor, maar ik denk dat ik vrienden en vijanden heb op GV... Ik maak me er niet druk om... Het wordt toch nog steeds gewaardeerd wat ik zeg. Had je al eerder 1100 punten in één week gezien? Dat gebeurt toch niet als het allemaal onzin was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik ben net zo plotseling weg als dat X ini X gekomen is hoor, maak je maar geen zorgen...
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar dat van die luchtdruk klopt echt niet..... Zou dat er wat mee te maken hebben?
En nu het goede antwoord:

In tegenstelling tot wat velen denken wordt de lucht niet zozeer verwarmd door de zon. De lucht wordt verwarmd door de aarde, die de energie van de zon absorbeert.
Dus, van onderen af.
Wel nu, loop je de bergen in, dan daalt de temperatuur ca. 6 graden per 1000 meter hoogte. Omdat je verder van de aarde weg bent, dus.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed. In Nederland ben je in de polderklei 0 meter van de aarde weg. Op de top van de Domtoren ben je 100 meter van de aarde weg. Op een Tibetaanse hoogvlakte geldt hetzelfde: daar ben je op de hoogvlaktekiezels 0 meter van de aarde weg, en op de Domtoren (ahum, als die daar ook zou zijn gebouwd) ben je 100 meter van de aarde weg. Toch is het in Tibet veel kouder dan hier. Antwoord klopt dus niet.
AWM
14 jaar geleden
Vergeet je dan ook niet de klimatologische omstandigheden van de landen die je vergelijkt? Er zijn meer factoren dan hoogte alleen.
Check even de vragen voordat je ze stelt. Ik denk dat hij nu voor de 3e keer gestelt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de arrde wordt verwarmd via convectie, dat wil zeggen de zonnestralen raken de bodem en de aarde wordt vanaf de bodem verwarmf, hoe verder van de aardbodem hoe kouder dus. 6 graden per kilometer ongeveer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerdere antwoorden waren bijna goed.

Dat je dichterbij de zon komt maakt niet uit - wat zijn nou een paar schamele kilometertjes op de 150000000 kilometer die ons van de zon scheiden?

Dat de zon niet de lucht, maar de aardbodem verwarmt, en dat de aardbodem de lucht erboven verwarmt, klopt. Toch is het op de Tibetaanse hoogvlakte veel kouder dan in onze polder, ook als je op dezelfde hoogte boven de aardbodem meet.

De oorzaak van dit verschil is adiabatische expansie.

Het komt erop neer dat lucht die uitzet afkoelt, en lucht die wordt samengeperst opwarmt. Dat kun je proberen met een fietspomp: gaatje goed dichthouden, dan proberen te pompen, zo hard dat er nog net geen lucht ontsnapt. De lucht in de pomp is dan flink samengeperst. En voel maar: de pomp wordt warm. Dat komt door de warmte van de samengeperste lucht.

Andere kant op: neem een koolzuurblusser. Daarin zit vloeibaar kooldioxide. Als je sterk bent, kun je met zo'n blusser schudden, dan voel je dat er vloeistof in zit. Maar ga je blussen, dan komt er vaste stof uit - koolzuursneeuw. De vloeibare kooldioxide wordt vast doordat het afkoelt. En het koelt af doordat de vloeibare kooldioxide, die onder hoge druk staat, plotseling teruggaat naar normale atmosferische druk bij het verlaten van de blusser.

Dus samenpersen geeft opwarming, uitzetten geeft afkoeling.

Door de zwaartekracht wordt de lucht naar beneden getrokken. Op zeeniveau zit er boven ons flink wat lucht. Die lucht drukt op alle lucht daaronder; daardoor is de luchtdruk op zeeniveau relatief hoog.

Hoog in de bergen heb je flink wat minder lucht boven je. Er drukt dus minder lucht op de lucht net boven de Tibetaanse hoogvlakte. Daardoor is de luchtdruk op die hoogvlakte, of op elke berg, veel lager.

Ga je van beneden naar boven, dan neemt de druk dus af. De voorbeelden van hierboven laten zien, dat dan de temperatuur lager wordt.