Klopt het - en zo ja, hoe kan het - dat je opeens alle talen spreekt nadat je een blikseminslag hebt overleefd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In alle talen vloeken als je op je duim slaat heb ik wel meegemaakt!
capthavoc
13 jaar geleden
Ik vraag me allereerst af waar je het verhaal vandaan hebt? ben heel nieuwsgierig. Ten tweede ik zit in zo'n "typische kerk"
ik vind het gek genoeg heel normaal en ik ben ook niet in trance of zo.
het helpt gewoon bij bidden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik vind het gek genoeg heel normaal": dat zou een spreekwoord moeten worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Stippel, haha

Antwoorden (9)

Nee , dit is een typisch broodje aap verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Waar komt zo'n verhaal vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn bovenstaande reaktie stond eerst bij de antwoorden en is verplaatst naar de reaktie.
Je mag dus wel zeggen: het is een broodje aap verhaal, maar je mag niet zeggen: waar komt zo'n verhaal vandaan. Enfin, veel lezers waren het met mijn antwoord eens, dus toch veel pluspunten. Waarvan ik er ook een aan Nelly geef:+
De kans dat je een 'blikseminslag' in jou als persoon overleefd is sowieso al nihil, maar dat je dan alle talen (dat zijn er wel heel erg veel hoor!) zou kunnen spreken is pure onzin.
Taal is iets wat zich moet ontwikkelen en niet iets wat spontaan ontstaat, dus nee het is echt niet mogelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat klopt niet,maar het is wel zo goed als zeker dat je na zo'n ervaring geen enkele taal meer spreekt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het klopt niet.

Om een taal te kunnen spreken moet je er mee in aanraking zijn geweest. Een blikseminslag kan je geen Xhosa leren spreken als je nooit met deze taal contact hebt gehad.

Wel is het zo dat bepaalde typen hersenbeschadiging ervoor kunnen zorgen dat een taal die je nooit goed beheerste ineens vloeiend spreekt. Vaak gaat dit gecombineerd met het verlies van het vermogen de eigen moedertaal te spreken. (Ik zeg vaak, er zijn in de medische historie maar een handvol van deze voorvallen bekend). Maar volgens mij is impact dan een betere initiator dan electrocutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou leuk zijn! Als ik er dan verder niks ernstig aan over houd he.. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat klopt secuur want als je zo'n inslag zou overleven praat je naar alle waarschijnlijkheid als een baby en die praten in elke taal gelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het maar net.
Alles is mogelijk, maar ik denk niet dat het zomaar kan maar..
Ken je de film Phenomenon?
Hier krijgt de hoofdrol speler een hersentumor en hierdoor worden zijn hersenen een spons, hij leert alles heel snel. De hersentumor zet een bepaald deel van zijn hersenen hier toe aan.
Misschien met een hoop ( een hele hoop )geluk zou je zo'n bliksem inslag kunnen overleven, en dan ook in dit gebied van je hersens een flinke zet kunnen krijgen. het is theoretisch mogelijk maar zeker niet aantebevelen om het uit te gaan proberen :-)

trouwens dit is echt een hele goeie film met john travolta, echt een aanrader en tranentrekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet.
Het is absolute onzin dat je na die treffer ineens een talen knobbel hebt. Je hebt eerder brandwonden of een uitvaart te pakken.
Als onzin theorie zou je kunnen zeggen dat er door de ontlading een bepaald deel geactiveerd wordt in je hersens wat het mogelijk maakt .Maar voordat je hersens zo iets ineens weten, is er eerst oefening voor nodig.
Wat ik trouwens laatst wel zag bij de 25 op sbs6 is een man die bij iedere datum ook al was t eeuwen geleden , de dag wist. 28 augustus 1980 was op een donderdag en zo kon hij dat bij iedere datum. Ook omdat ie een ander deel van zijn hersens gebruikte dan de andere mensen hier op aarde.
Maar goed dat doet er verder niet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan natuurlijk niet.
Een andere taal moet je toch eerst aanleren voordat je deze kan spreken.