Hoe kan het dat het onweert met alleen bliksems?

Dat doet het nu toevallig boven Groningen, zonder regen en donders.. Maar wel heel veel flitsen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De afstand waarop men onweer kan waarnemen is vrij groot. De bliksem kan men bij helder weer tot zo'n 150 á 200 km afstand nog zien. Op grote afstanden kan de bliksem op grote hoogte in volle duisternis nog gezien worden. De donder kan - afhankelijk van de weerkundige omstandigheden en andere geluiden - tot op ongeveer 25 km afstand gehoord worden.

Je ziet dus de bliksem van een onweersbui die verweg is.Te ver om ook de donder te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hey Labratje! Wij zien het hier in Friesland ook. Eigenlijk onweert het aan alle kanten. Ik werk op een meldkamer en we krijgen -net als gisteren weer overal meldingen van binnen dat de stroom is uitgeslagen. Ik denk het in andere delen van het land gewoon heel erg onweert en dat wij daar voornamelijk alleen maar de bliksem van zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon boven Groningen, maar het regende echt bakken met water! Enorme donder en bliksem ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke bliksem veroorzaakt donder - dat kan niet anders, gezien wat bliksem in feite is.

Soms gebeurt het, dat de bliksem heel ver weg is. Als de wolkenlagen op de juiste hoogtes zitten, kun je de bliksem dan nog goed zien, omdat de lichtgeleiding in die omstandigheden heel goed is.

De donder hoor je dan niet, die is te ver weg. Dat effect wordt versterkt wanneer er tussen de bliksem en jou een heel lichte helling is, of bepaalde begroeiïng, die het resterende geluid omhoog leidt, hoog over jou heen.
Cryofiel