Is koelwater van een kolencentrale schoon?

Essent zal bij de nieuwe kolencentrale warm koelwater in de Waddenzee lozen. Is dat alleen heet water, of bestaat er ook kans op vervuiling? Zo ja: met welke stoffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Koelwater van een kolencentrale is 'vervuild' met energie! Verstoord daarmee het eko-systeem in belangrijke mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het koelwatersysteem is helemaal los van de rest. Dus is het 'alleen' warm water.

Warm koelwater is wel de reden waarom we allerlei dieren en planten niet meer in de rivieren hebben die we vroeger wel hadden en allemaat exoten nu wel overleven (Zo zijn er populaties van guppies in enkele rivieren van Nederland). Dus helemaal schadeloos is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is dit schoon water. De koeling kan met een gescheiden systeem. Kerncentrales lozen ook koelwater en dat koelt via een warmtewisselaar waarbij er een leiding met vuil water (warm) langs een leiding met schoon en koud (buiten)water loopt. Het koude water neemt de warmte over van het warme, vuile water. Het schone maar warme water wordt teruggeloosd waar het vandaan kwam. Overigens is het niet echt milieuvriendelijk om de waddenzee op te warmen. Kunnen de visjes en algen niet goed tegen. Zeehonden zullen het denk ik wel relaxed vinden. (totdat de vis op is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat water is schoon.
De vloeistof die opgewarmd wordt door de kolen zelf staat los van het water, in een ander circuit.
De buizen met deze vloeistof erin stromen langs de buizen van het koelsysteem. De warmte wisseling vindt dus plaatsndoor een metaal. Het water komt dus net zo in de zee als het in de centrale kwam, alleen wat warmer.
Er zijn mensen die dit slecht vinden, bla bla bla.
Het kan het ecosysteem aantasten omdat warmer water minder zuurtsof kan bevatten, alleen is het water nooit te warm in Nederland zoals je dat in de tropen ziet, waar warm water zorgt voor massale vissterfte. Niks aan de hand dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel tenzij er andere stoffen aan toegevoegd worden of het systeem vervuild is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar het koelen in gescheiden circuits gebeurt mag gesteld worden dat geloosd koelwater schoon en alleen opgewarmd is.
Ondanks dat de opgewekte energie in de NL centales ieder jaar wat hoger is neemt het gebruik van koelwater af. In 1981 was de opgewerkte energie 55,2 miljard kWh en het koelwater verbruik 10,1 miljard m3. In 2007 was dit 70,4 tegen 9,4.
Daarbij is de gemiddelde temperatuur van het koelwater gestegen van 6,5 gr C naar 7 gr C en daarbij de afgevoerde warmte gestegen van 256 nar 297 PJ.

Afgezien van incidentele lozingen bevat koelwater nauwelijks verontreinigingen. Desondanks hebben koelwaterlozingen een negatieve invloed op het ontvangende oppervlaktewater. De grote opwarming van het oppervlaktewater kan leiden tot vissterfte als gevolg van een lager zuurstofgehalte. Verder leidt opwarming tot excessieve algengroei, de groei van blauwalgen en het optreden van botulisme. In warme en droge perioden kunnen situaties ontstaan waarbij de elektriciteitsproductie niet meer ongestoord kan plaatsvinden zonder overschrijding van koelwaternormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chemisch gezien is het wel schoon, het koelwater wordt gewoon in buizen door het systeem geleid waardoor de warmte van de te koelen onderdelen in het water gaat zitten. Er komen dus geen verbrandingsproducten in het water te zitten.
Het opgewarmde water wordt weer teruggepompt naar waar het vandaan kwam. Het is precies hetzelfde water maar dan warmer.
Door dit warmere water zal het omgevingwater echter ook opwarmen en dat is niet goed voor de omgeving.
Men noemt dit thermische vervuiling. Hierdoor krijgen soorten die normaalgesproken niet in koud water leven een kans en kunnen ze soorten die hier van nature voorkomen verdringen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat van die andere soorten die dan een grotere kans krijgen valt wel mee, het water warmt slecht op een plek op, het is niet zo dat een hele zee of rivier een paar graden opwarmt ofzo. Visjes zullen hoogstens even denken dat het water lekker warm is hier en 100 meter verderop dat het smerig koud is en dat ze terug gaan zwemmen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kolencentrale worden machines gebruikt die net als bij andere industrieën gekoeld moeten worden. Dit gebeurt met water wat door leidingen rond blijft stromen en vlak langs de te koelen machines gaat. Dit water, wat binnen de centrale blijft, wordt hierdoor warmer en de machines worden hierdoor niet te warm. Het water wat hierdoor warmer is geworden, moet ook weer gekoeld worden, anders zou dit water weer te warm worden. Dit gebeurt ook weer met water, maar dan met water wat wel van buiten komt, bijvoorbeeld uit een rivier (zeewater is minder geschikt vanwege het zout). Het warmer geworden koelwater stroomt langs metalen platen maar steeds aan één bepaalde kant van de platen, het rivierwater van buiten stroomt aan de andere kant van de metalen platen. De twee soorten water raken elkaar dus niet terwijl het warme water wel warmte afgeeft aan het koudere (rivier)water, zonder dat het (rivier)water vervuild raakt. Het warmer geworden koelwater uit de rivier behoort wel onder een maximum temperatuur te blijven als het weer de centrale uitstroomt naar bijvoorbeeld dezelfde rivier of naar zee, dat maximum is nu 30 graden celcius. Door het rivierwater sneller langs de platen te laten stromen, kan er op gestuurd worden dat de temperatuur van het rivierwater onder het maximum blijft. Het volume rivierwater dat gebruikt wordt, is uiteraard dusdanig laag dat het zeewater in zee (of de rivier) niet meetbaar van temperatuur veranderd. Er worden verder dus ook geen stoffen aan het rivierwater meegegeven doordat er geen direct contact is tussen rivierwater en machines. Dit voorbeeld beschrijft het principe van een primair gelsoten koelwatersysteem dat middels platen-warmtewisselaars gekoeld wordt met een open secundair koelwater systeem.