Wat is er zwaarder een opgeblazen of een niet opgeblazen ballon

Ik ga er voor het gemak van uit dat ik zelf de ballon op blaas.

Toegevoegd na 4 uur:
Wat mij intrigeert is het gedrag van gewicht (moleculen in combinatie met expansie van een ballon en de samendrukking die het materiaal van de ballon veroorzaakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Als je het puur over de ballon zelf hebt, dus NIET over de inhoud die je erin blaast, dan maakt het niet uit.

Een ballon is dan een hoeveelheid rubber (of wat het ook is). Die hoeveelheid blijft exact gelijk, of die ballon nu wel of niet is opgeblazen. Ook de stukken van een kapotgeblazen ballon wegen precies evenveel.

Als je de ingeblazen lucht wel meetelt, dan is de opgeblazen ballon zwaarder. De ballon zelf is nog even zwaar als voorheen, maar er zit nu iets in wat er voorheen niet inzat. Daardoor is de ballon zwaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een opgeblazen ballon is zwaarder door de lucht (en eventueel het beetje speeksel) wat er in zit, maar het verschil is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opgeblazen ballon is zwaarder dan een lege. Een opgeblazen ballon staat onder druk, de dichtheid is daardoor hoger. Bovendien is er sprake van uitgeademde lucht, zodat een extra verzwaring optreedt.

Alleen een ballon die met licht gas (helium bijvoorbeeld) is gevuld, is lichter na het opblazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opgeblazen ballon. Ze hebben dat een keer bij klokhuis uitgelegd, op hun site kan je het bekijken.
(mijn pc opent de filmpjes even niet, maar ik denk dat je bij aflevering 'gassen' moet kijken.

Toegevoegd na 4 uur:
http://player.omroep.nl/?aflID=7194375

Dit is de link naar het filmpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je de site van het klokhuis bedoelt...
http://www.hetklokhuis.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en nog kan ik het filmpje niet vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het filmpje is wel te vinden via de site, sorry het is inderdaad hetklokhuis.nl
Ik heb de juiste link gevonden, ongeveer halverwege het filmpje zie je proefje dat ik bedoel; met 2 ballonnen aan een stok.
Ligt er aan hoe je 'zwaarder' definieert. Een opgeblazen ballon heeft een grotere massa dan een lege, ook als hij met helium gevuld zou zijn. In het laatste geval weegt hij echter minder. En in die zin zou je 'm minder zwaar kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet. Mijn uitgangspunt was: Ik heb een ballon die weeg ik. Daarna blaas ik de ballon op. Dat kan met een pompje of met de mond. Dan weeg ik de ballon weer. Afgezien van wat mondvocht, want dat is een variabele die slecht te controleren is, welke ballon is zwaarder?
Als de opgeblazen ballon meer massa heeft is dat toch absoluut meer massa. Niet om te katten hoor maar ik heb geen helium genoemd in mijn vraag.
Wat mij intrigeert is het gedrag van gewicht (moleculen in combinatie met expansie van een ballon en de samendrukking die het materiaal van de ballon veroorzaakt.
Deze aanvulling zal ik ook bij de vraag zetten.