O2 is een molecule en heeft geen lading. Zoals jij de vraag stelt hebben elementen GEEN lading. Ionen zijn geladen deeltjes. In de chemie maak je onderscheid tussen elementen (aangegeven in het Periodiek Systeem), atomen (hebben geen lading), ionen (hebben een lading) en moleculen (hebben geen lading).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, maar hoe kan het dan zo zijn dat ijzer soms een lading van 2+ of 3+ heeft
Thecis
2 jaar geleden
@Salina
Dat is het verschil tussen een atoom en een ion. Atomen zijn ongeladen. Per definitie. Zodra je elektronen bij een atoom weg haalt (of toe voegt), noem je het een ion. Of wat minder politiek gezegd, een geladen atoom noem je een ion. Waarom ionen (dus geladen atomen) een bepaalde lading kunnen hebben, heeft te maken met hoe de elektronen in de verschillende lagen gerangschikt zijn.