Wat voor soort hout kan je het beste gebruiken voor pijlen (pijl en boog)?

boomsoort

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Taxus is het beste.
Verder, Iep,Hazelaar, Es Esdoorn Berk en hout van fruitbomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1 Inderdaad Taxus. Is heel sterk en taai. Is wel moeilijk te bewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ajna, bedankt voor de plus. Als je een sterk pijl en boog wilt hebben moet je er wat voor over hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Als kind maakten wij onze bogen van het hout van de vlierboom. Als pijlen gebruikten we rietstengels waar we aan het eind dan weer een huls van vlierboomhout op zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een zeer complete lijst op dit engelse forum over het maken van bogen; Ze gaan er vanuit dat het hout taai moet zijn, en hebben lijst gecompileerd met letterlijke tientallen soorten, de omschrijving en de taaiheid. Een deel hieronder. Voor de complete lijst & algemene informatie over bogen maken op het forum, volg de link.

TEAK .57. Oily, extremely rot resistant. Tested samples and bows were slightly brash.
TULIPWOOD .86. Tropical.
WALNUT, European .56. Design as per Black. Not as pretty, but makes a nice bow. Strong enough in tension to tolerate being a backward bow: the crowned sapling surface as belly, the split back surface tillered.
WENGE. About .67, determined by comparing same-size samples to known SG woods. African hardwood. Common in hardwood yards. Oils to a rich near-black. Looks impressive with a white hickory or rawhide back. When worked, wenge dusts up badly on its back, causing backs to pop off unless cleaned unusually well before gluing. The wood seems somewhat oily. Of possibly 100 boards observed, all were fairly thin ringed, but with even thinner earlywood. Wenge is more brittle in tension than same SG pecan. It wont allow the same degree of back fiber violation or as much overbending before breaking. A Uniform Bend Test sample took of set when bent 3.5 at 24.5lb An average of three osage tests yielded 3.5 at 34lb. So, at equal thickness Osage and wenge were equally elastic, but wenge would have to be about 30% wider to have equal drawweight at equal set. This is based on just one wenge test, but comports with wenge bows Ive made.
WITCH HAZEL .60.
YEW, pacific Taxus brevifolia .63. Sapwood is strong and elastic in tension but takes enormous set in compression. Heartwood is elastic in both tension and compression. The back of a heartwood-only yew bow is safe and efficient. Sapwood/heartwood will bend a little farther before breaking, but would have to be far overstrained for this margin to come into play.
YEW, European Taxus baccata .66 on average, thin-ringed being considerably more dense than thick-ringed.
ZEBRAWOOD About .68.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de Ceder schijnt het goed te doen bij de fabricage van pijlen..

(zie link)