Als je lichaam uitdroogt, kan het dan gebruik maken van het vocht in je urine?

Als je lichaam extreem aan het uitdrogen is, zou het dan gebruik gaan maken van het vocht in je (nog in het lichaam bevindende) urine of is dit onmogelijk?

5 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (1)

Nee, dit volslagen onmogelijk.
De urine is door je nieren ''uit het bloed verwijderd'' en opgeslagen in de blaas.
De blaas heeft maar één uitgang.
Reddie
5 jaar geleden
Thecis
5 jaar geleden
Let wel, vanuit je blaas komt het niet terug in je lichaam. Vanuit de nieren wordt er wel veel meer voct weer teruggewonnen vanuit de voorurine. Oftewel, in tijden van droogte, maak je in totaal veel minder urine aan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je lichaam extreem uitdroogt (bij dehydratie bv door verhoogd verlies van lichaamsvocht door sekwestratie) moet direct de Eerste Hulp ingeschakeld worden. Zeker bij stemverlies en ingezonken ogen. Wacht geen dag/nacht langer. Men moet direct opgenomen worden en zullen er minstens rehydratiemiddelen worden toegediend.
Zoals @Reddie al schrijft, gebruik maken van het vocht uit de urine is onmogelijk.
Zelfs al zou het kunnen dan nog is het bij extreme uitdroging helemaal onmogelijk. Al in een vroeg stadium vermindert de urineproductie. Als het lichaam extreem uitdroogt is de urineproductie zo goed als nihil.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Er wordt één ding vergeten....
Je kunt je urine drinken. Je lichaam zal in noodgevallen dankbaar gebruik maken van het vocht daarin !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ Ozewiezewozewie… bij overleven op zee wordt aangeraden de eigen urine te drinken ipv het zeewater en gelijktijdig alles uit de trukendoos toepassen om zoet water te fabriceren. Meestal zit je in al te lang in het reddingvlot als het zover is en is je lichaam inderdaad blij met elk druppeltje vocht. Dat is zeker waar.
Een van de problemen, bij extreme uitdroging is dat er zo goed als geen urineproductie meer is. Als men niet snel vocht via infusen toegediend krijgt, is de overlevingskans zeer klein. Ik weet helaas waar ik over praat.