Bestaat er pantserdoordringende munitie gebaseerd op verarmd uranium voor handvuurwapens en aanvalsgeweren?

Dergelijke kinetische anti-tank munitie wordt bijvoorbeeld gebruikt in sabot patronen voor tanks, maar bestaan dergelijke patronen ook voor bijvoorbeeld gangbare militaire kalibers als 7,62mm (NATO), 5,56mm of misschien zelfs voor de .50BMG die bijvoorbeeld in de SASR geweren van Barrett gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ja hoor er bestaan kogels in verschillende kalibers gemaakt van verarmd uranium. Dat wordt alleen door de Amerikaanse leger in stock gehouden en niet gebruikt tijdens oefeningen ivm het giftigheid van dat spul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Dankjewel, heb je toevallig links naar meer informatie, ik ben namelijk benieuwd naar hoe dat verder technisch gezien werkt en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de bron maar het is in Hebreeuws... Misschien kan je dat door google translate vertalen: http://www.yadlashiryon.com/show_item.asp?levelId=64566&itemId=1753&itemType=0 Als je een specifiek vraag heb kan ik proberen te vertalen voor je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal google translate eens proberen, dankjewel.
Het zal vast bestaan, je kunt het zelf maken. Maar er is een verbod op het maken van handwapenmunitie van stoffen anders dan lood, koper en zink. Uit officiele munitieinstanties zal het dus niet komen.

Het kleinste kaliber dat wordt gebruikt is dacht ik 20mm. Daaronder heeft het namelijk weinig waarde. Dit komt omdat de dichtheid van verarmd uranium twee keer dat van lood is.

Hierdoor wordt het projectiel veel instabieler is bij gebruik vanuit een handwapen. En er zal meer druk moeten worden gemaakt, meer poeder, ect voor hetzelfde effect. Van dichtbij zul je vast een kogelvrijvest mee kunnen penetreren overigen. Maar die dichtheid zorgt er ook voor dat je wapen dus ontzettend slijt. Of je wapen moet weer van wolfraam zijn gemaakt :D

Overigens zie je vaak dat mensen bang zijn van verarmd uranium. Dit komt waarschijnlijk omdat er een isotoop in de naam zit = eng. Verarmd uranium is een zwak radioactieve variant dat onstaat als bijprodukt van het verrijken van uranium. En is iets meer dan de helft zo radioactief als uranium dat in de natuur voorkomt. Wordt bijvoorbeeld ook gebruik als ballast in de meeste vliegtuigen.

De straling maakt niet uit, het gaat om de giftigheid als het in grote hoeveelheden IN je lichaam zit. En als dat door een pantserdoordringende kogel komt heb je denk ik andere problemen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: "Maar er is een verbod op het maken van handwapenmunitie van stoffen anders dan lood, koper en zink." Ik kan echter zo twee types munitie opnoemen die wel gebruikt worden en daar niet aan voldoen. De eerste is de SS190 duty variant van de 5,7x28mm patroon die onder andere in de Five SeveN van FN en de P90 gebruikt wordt, deze bestaat uit staal en aluminium. Tweede voorbeeld is de 7,62x39mm patroon, de M43 variant die ik hier even als voorbeeld noem heeft: "a copper-plated steel jacket, a large steel core, and some lead between the core and the jacket." (citaat van: http://en.wikipedia.org/wiki/7.62x39mm ) Wat ik hiermee bedoel is, ben je er zeker van dat er niet van de een of andere gangbare produktielijn toch patronen komen in bijvoorbeeld 5,56mm met een uranium kern en een koper omhulsel?
Je kunt met het munitieformaat en de veroorzaakte terugslag dergelijke munitie NIET uit handvuurwapens afschieten, je polsen en sleutelbeen zou die terugslag niet verdragen, de helft van de energie wordt immers in de tegengestelde richting afgegeven, al of niet gedempt.
Met een .50 (1.26CM) op een statief zou het misschien wel mogelijk zijn, veel schoten zouden dan op exact hetzelfde punt nodig zijn om de dikke metaal pantserlaag te doordringen.
Verarmd Uranium is weliswaar nauwelijks radioactief, omdat haast alle U235 (de actiefste isotoop) verwijderd is (vandaar de naam verarmd uranium) maar dat maakt de dichtheid eerder nog wat groter dan "normaal" uranium (wat iets van 0.76% U235 bevat die vrijwel volledig de radioactieve emissie veroorzaakt)
Het is onder bepaalde omstandigheden ook brandbaar , net als andere onedele metalen.(hoge druk, hoge temperatuur, verpulvering in aanwezigheid van zuurstof) De dampen na het schieten zullen dan ook zeker uraanoxiden bevatten die in spijsverteringkanaal en longen veel trammelant veroorzaken omdat het zowel chemisch als radioactief een zeer giftige stof is.
Ook na de oorlog een zeer nare , gevaarlijke erfenis.
Net als met landmijnen moet je deze middelen niet eens willen gebruiken, ook niet in oorlogsituaties.