Een republiek is een staat waar waarbij één of meerdere personen de macht heeft. Die macht hebben ze van het volk (democratie), het parlement of via een staatsgreep in handen gekregen.

Hieronder staan alle republieken in de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Marion61;

Eenrpubliek is een staatsvorm waarbij het staatshoofd door eigen of andermans benoeming aan het bewind is gekomen. Het staatshoofd van een republiek kan dus in principe niet overerfd worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
'Eenrpubliek' => 'Een republiek'

Het dictator/presidentschap is dus niet erfelijk.