Nulpuntenergie is de hoeveelheid energie die resteert in de meest lege ruimte met het laagst mogelijke energieniveau.
Dit laagst mogelijke energieniveau bestaat bij 0 Kelvin, wat gelijk is aan -273 graden Celcius, waar volgens de fysica van Newton geen atomaire beweging meer zou kunnen plaatsvinden en geen energie gemeten kan worden!

Nulpuntenergie bestaat uit virtuele energie die aanwezig is in een absoluut vacuüm. Door het aantonen van het Casimir-effect is het bestaan van virtuele deeltjes/energie inmiddels bewezen. (Andere bewijzen voor het bestaan van het nulpuntenergieveld zijn afkomstig van uitvindingen en experimenten die afwijkende energievormen opwekken, zoals bij verschijnselen als sonoluminescentie, fracto-emissie, abrupte elektrische ontladingen en ion-akoestische oscillaties in plasma's).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vroeger dachten we, dat het mogelijk was om álle energie aan voorwerpen te onttrekken. Dat blijkt echter niet te kunnen: volgens de quantummechanica *moet* elk deeltje *altijd* een beetje energie hebben.

Later ontdekten we, dat dit ook voor het vacuüm geldt. Waar we vroeger dachten dat het vacuüm het absolute niets was, en dus ook geen energie bevatte, blijkt diezelfde quantummechanica te vereisen dat ook het vacuüm een bepaalde hoeveelheid energie bevat.

Die energie, die *altijd* aanwezig *moet* zijn of het nu om deeltjes gaat of om het vacuüm, noemen we de nulpuntsenergie.

Dat betekent dus meteen, dat we die nulpuntsenergie nergens voor kunnen gebruiken. Die energie *moet* aanwezig zijn - dat is een natuurwet. Het is dus totaal onmogelijk die energie weg te halen en haar voor onze doeleinden te gebruiken.

Toegevoegd na 37 minuten:

N.a.v. een reactie van Eigenwijsje, heb ik onderstaande verwijzingen naar Wikipedia opgenomen. Daar kun je lezen dat de nulpuntsenergie kan variëren tussen enkele Megajoules per kubieke meter en 10^116 Joule per kubieke meter. In het laatste geval zou de energie van een kubieke centimeter vacuüm genoeg zijn om de hele Melkweg te laten verdampen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom is E=mc^2 ook niet de correcte versie en ook nooit door Mr E voogesteld in die vorm.
Weet je Cryo, wat eigenlijk nog leuker is dan zaken als Casimir, dat is de veldtheorien van Faraday en de gedachte dat aan ieder punt van de ruimte een property matrix is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zijn 'we'.
Hoeveel is een beetje Energie?
Doel je op de sterke krachten?
Vergelijkbaar met tig Hiroshima bommen?
Cryofiel
13 jaar geleden
E=mc² geldt nog steeds, hoor. m is dan de rustmassa van een deeltje. Of andersom, dan is m de equivalente massa van een gegeven energie. Nog weer leuker dan die property matrix is het idee dat je niet kunt spreken van "ieder punt" van de ruimte. De ruimte lijkt gekwantiseerd te zijn - zeg maar: te bestaan uit een soort discrete pixels. 'We' is de mensheid, althans, de beste kennis die de mensheid op een gegeven moment bezat.
Nulpuntsenergie wil m.i. niets anders zeggen dan dat er NIETgeen energie aanwezig is in een vacuüm (let op de dubbele ontkenning).
De hoeveelheid energie die er wèl kan zijn, is in grootte afhankelijk van de tijdsduur gedurende welke deze beschikbaar kan zijn. Dit volgens de onzekerheids-relatie: dEdT=h (h=hier de genormeerde constante van Planck).

Dit betekent dat over langere termijn géén energie ontleent kan worden, op korte termijn wèl en op zeer korte termijn zelfs zéér véél. Oneindig veel zelfs naarmate de tijd oneindig kort wordt.

Hierin ligt óók de verklaring van de Hawkinstraling, wat er weer de oorzaak van is dat zwarte gaten wel degelijk materie kunnen uitzenden en zelfs verdampen.