Hoe worden de krachten op bv een staalverbinding berekent?

Bij bv bruggen zie je soms verbindingen die wel met 30 bout/moer vast zitten. Hoe komt men op die 30?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De krachten op een brug zijn heel complex, dat is niet alleen maar gewicht wat er aan hangt, maar ook nog trillingen, windbelasting, variabele belasting van voertuigen, temperatuurveranderingen waardoor het uitzet of krimpt, enzovoorts. Om van de verbindingen te berekenen hoeveel bouten of klinknagels er nodig zijn, heb je al deze gegevens nodig, plus de gegevens van de staalprofielen die je aan elkaar wilt vastmaken. Want een bout en moer lijkt iets vast te maken, maar het maakt ook een gat in een stuk staal waar de bout doorheen moet, dus het verzwakt de constructie ook. En dan: als je 40 bouten in lengterichting achter elkaar zet, dan zullen ze niet allemaal evenveel krachten opnemen omdat het staal tussen de boutverbindingen in een beetje wordt opgerekt, en niet bij alle boutverbindingen even veel. Dit was een tipje van de sluier... Om het hele verhaal te krijgen kan je het beste een technische opleiding volgen, want er komt heel wat bij kijken.

Dat wordt door een constructeur berekend. Elke bout of klinknagel heeft zijn eigen maximale belasting. Naar gelang van de te verwachten totale belasting op de verbinding wordt het aantal bevestigingen uitgerekend.

Aan de hand van de bekende eigenschappen van verschillende bouten, balken ed wordt een schema opgesteld vand e te bouwen constructie. Dit gebeurd in een computer programma, maar volgens draaipunt berekeningen in combinatie met breeksterktes van bouten ed kan het ook handmatig. De computer is nu standaard. Die laat je vervolgens weten of het ontwerp sterk genoeg is voor de ingevoerde te verwachten belasting, of of er eea aangepast moet worden.

Bronnen:
http://issd.be/Page_Formu_Forum_NL.php

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100