Hoe worden de krachten op bv een staalverbinding berekent?

Bij bv bruggen zie je soms verbindingen die wel met 30 bout/moer vast zitten. Hoe komt men op die 30?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De krachten op een brug zijn heel complex, dat is niet alleen maar gewicht wat er aan hangt, maar ook nog trillingen, windbelasting, variabele belasting van voertuigen, temperatuurveranderingen waardoor het uitzet of krimpt, enzovoorts.
Om van de verbindingen te berekenen hoeveel bouten of klinknagels er nodig zijn, heb je al deze gegevens nodig, plus de gegevens van de staalprofielen die je aan elkaar wilt vastmaken. Want een bout en moer lijkt iets vast te maken, maar het maakt ook een gat in een stuk staal waar de bout doorheen moet, dus het verzwakt de constructie ook. En dan: als je 40 bouten in lengterichting achter elkaar zet, dan zullen ze niet allemaal evenveel krachten opnemen omdat het staal tussen de boutverbindingen in een beetje wordt opgerekt, en niet bij alle boutverbindingen even veel.

Dit was een tipje van de sluier... Om het hele verhaal te krijgen kan je het beste een technische opleiding volgen, want er komt heel wat bij kijken.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat wordt door een constructeur berekend. Elke bout of klinknagel heeft zijn eigen maximale belasting.
Naar gelang van de te verwachten totale belasting op de verbinding wordt het aantal bevestigingen uitgerekend.
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
juist +1
Voor bouten kan men de afschuifkracht berekenen, die kan b.v. 40 of 50 kg/mm2 bedragen. De bout kan dan de afschuifkracht maal de doorsnede in mm2 kg belasting hebben.
Daar bovenop komt dan nog de wrijvingsweerstand die twee op elkaar geschroefde platen hebben. Die weerstand kan nog groter zijn dan de afschuifkracht, maar ik weet niet of die wordt meegerekend want die weerstand nadert nul als de bouten niet goed aangedraaid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de hand van de bekende eigenschappen van verschillende bouten, balken ed wordt een schema opgesteld vand e te bouwen constructie. Dit gebeurd in een computer programma, maar volgens draaipunt berekeningen in combinatie met breeksterktes van bouten ed kan het ook handmatig. De computer is nu standaard. Die laat je vervolgens weten of het ontwerp sterk genoeg is voor de ingevoerde te verwachten belasting, of of er eea aangepast moet worden.