Klopt het wel dat de aarde opwarmt?

Als je onderstaand grafiekje bekijkt (van de lagere troposfeer), dan zie je dat we weer op het temperatuursniveau zitten van 30 jaar geleden.
Is er wel een 'global warming'?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toen er nog dinosaurussen waren was het gemiddeld nog 10 graden warmer... De hele discussie over het wel of niet warmer worden van de aarde begint me na een x-aantal jaar een beetje de keel uit te hangen. Want deze discussie tussen voor en tegenstanders speelt al vanaf het begin van de jaren '90... Men gaat in die discussie steeds aan één belangrijk punt voorbij en dat is dat de aarde in haar lange bestaan al enorme grote verschillen in temperatuur heeft gekend. En globaal gezien komt het er op neer dat na iedere drie/vier warme eeuwen er drie/vier koude volgen. In de beruchte 'Dark Ages' was de gemiddelde temperatuur veel lager dan in de 'middeleeuwen'. Hierna waren weer een paar koude eeuwen, waarvan de periode tussen 1400 en 1700 zelfs 'de kleine ijstijd' genoemd wordt. Het jaar 1703 is men begonnen met temperatuurmetingen en gemiddelde temperaturen van toen zijn vergelijkbaar met die wij de afgelopen 2 á 3 jaar hebben gehad... Tussen 1925 en 1950 was de temperatuur ongeveer hetzelfde al we de afgelopen 2 á 3 jaar hebben gehad. Waarvan het jaar 1947 extreem heet was. Hierna werd het weer behoorlijk kouder met '72 en '73 enorme uitschieters met hoge temperaturen... En dat er nu weerrecord na weerrecord wordt gemeten vind ik niet zo heel erg bijzonder. Het zijn namelijk records voor de 21ste eeuw. Waarvan we nu al weer in het 10de jaar zitten... Ik zal niet ontkennen dat het niet steeds een beetje warmer wordt. Maar het is zeer zeker niet zo erg als diverse mensen beweren. En als ik het rampscenario van die amerikaan ziet dan komt zelfs de Vaalserberg onder water te staan. Yeah sure. Dan stijgt de zeespiegel inderdaad bijna 300 meter. Zelfs daarvoor is er geen genoeg smeltwater op de wereld... Als de Poolkappen wegsmelten dan stijgt het zeewater hooguit 130 cm. Waar hebben we het over? De lage landen zoals de Romeinen die lang geleden in kaart hebben gebracht is niet zo heel veel kleiner als het Nederland dat we nu kennen. En zelfs toen waren er geen ddijken en duinen...

Zie The great global warming swindle!! Mijn reactie is nee, de global warming is onjuist of zeer discutabel;.

De wereldtemperatuur stijgt al jaren. Ook dit jaar zal wel weer in de top belanden.

Bronnen:
http://www.knmi.nl/cms/content/16656/werel...

Eindelijk, op deze vraag heb ik al een tijdje zitten wachten. :) De vraag of de aarde opwarmt is eenduidig beantwoord, de oorzaak ervan niet. Tenminste 5 waarnemingen duiden op een gemiddeld warmere aarde. 1)temperatuurmeting geven aan dat de aarde vanaf 1980, 0,4 graden warmer is dan de jaren ervoor. 2)de ijskap op de Zuidpool is met 8% gekrompen in de laatste 30 jaar. 3)op de laatste metingen en berekeningen van satelliet gegevens kunnen we zien dat de aarde warmer word. 4)het aantal tropische stormen neemt toe door de stijging van de oceaan temperatuur. 5)wetenschappers stellen vast dat de warme en koude stromen in de oceaan veranderen op de manier die de computermodellen voorspellen bij stijgende temperaturen. De temperatuur stijgt licht. Waardoor stijgt de temperatuur van de aard atmosfeer? Door het broeikaseffect? Dit verschijnsel maakt de aarde bewoonbaar door vasthouden van de warmte die anders ontsnapt naar de ruimte. Zonder dit verschijnsel is de oppervlakte temperatuur ongeveer -20 graden Celsius. De sterkte van het broeikaseffect is afhankelijk van de chemische samenstelling van de atmosfeer. Verander de samenstelling van de gassen en het broeikaseffect verandert. De mens (wij dus) hebben de afgelopen eeuw in overvloed methaan, ozon en vooral kooldioxide in de atmosfeer los gelaten. Het resultaat is “het groter broeikaseffect”, althans volgens sommige "geleerden". Echter zijn er wetenschappers die deze redenering te simpel vinden. (niet alleen wetenschappers, ik ook…) Ze vinden onze kennis nog onvoldoende om te bepalen of het broeikaseffect van hoofdzakelijk belang is, of dat andere oorzaken een rol spelen, zoals: #we kennen niet de invloed van de oceanen op de warmte van de atmosfeer. #de oceanen spelen verder een belangrijke rol in koppeling van de Zuidpool en de Noordpool. Groeit de Zuidpool (zoals van 1998 tot 2003) dan krimpt de Noordpool en omgekeerd. Waarom de stromingen tussen deze twee polen veranderen, is een raadsel. (het is zelfs de vraag wat eerst komt: een verandering in de stromingen of het klimaat). #wolken spelen een belangrijke rol. Wetenschappers zijn het echter niet eens over de invloed. Hogere temperaturen leiden tot meer vocht in de lucht die het zonlicht blokkeren. Anderen zeggen dat wolken de warmte vasthouden. Toch zijn de details van wolkvorming nog onbekend. Wolken spelen twee tegengestelde rollen. Lees verder bij reactie's... :)

Dat grafiekje is verraderlijk. Als je goed kijkt zie je dat er dalen zitten daar waar de zon het minst actief is. We zitten nu in een bijzonder laag actieve periode en dat heeft ook invloed op de temperatuur. Vergelijk maar met pak em beet 11 jaar geleden op je grafiek. Daar is de temperatuur ook lager. Dat je nu een daling ziet in de grafiek zegt niet veel. De vraag is wat de trend doet op de lange termijn. Je zien in je voorbeeld grafiek duidelijk regelmatig dalen en het is heel suggestief je hoofdlijn nu meteen te laten dalen. Dam moet je dat bij andere pieken en dalen ook doen.

Global warming = politiek = manipulatie

Ja dat heet de global warming.

Jazeker de aarde warmt op... Omdat de vorige spreker hetzelfde antwoord gaf, moet ik er wat aan toevoegen... Het opwarmen van de aarde is op astraal nivo opgelegd... De mensheid is hierdoor gedwongen om na te denken over wat ze aan het doen is... Als het kalf overleden is dempt men de put... Het kalf is aan het overlijden nu... Wat doen we nu? WWW = worden we wakker...

Door mijn beroep als hovenier heb ik altijd al met het weer te maken gehad, mijn grootste hobby was het weer voorspellen tegen alle voorspellingen in. Toen al weer jaren geleden de opwarming van de aarde in het nieuws kwam, had ik meteen al mijn twijfels.Natuurlijk we vervuilen de hele aarde in een steeds sneller tempo. Daar kan je niet omheen. Maar de natuur is tot onvoorstelbare dingen in staat, positief maar ook negatief. Op het moment dat de mens de handen van de natuur af houdt, is er vaak, tegen alle voorspellingen in, een geweldig en compleet herstel! Aan de andere kant kan iets heel kleins de natuur geweldig verstoren. Een halve graad meer of minder en hele ecosystemen verschuiven. De media is er als de kippen bij en blaast de zaak geweldig op!! Hoevaak er geen onjuiste informatie in het nieuws is over plantjes die veel te vroeg of te laat bloeien! Een te vroeg of te laat voorjaar. Voorspellingen over superstormen. Als het maar sensatie is en het onderwerpen zijn die de meesten mensen niet begrijpen. Na jaren van extreem warmer weer en voorspellingen dat het nog erger zou worden, was het weer ongeveer 20 maanden geleden ineens weer normaal. Vorig voorjaar was ineens een normaal voorjaar met nog laat sneeuw en nachtvorst. Vorig jaar zomer was helemaal niet slecht, nee hij was normaal zoals vroeger. De herfst was heel normaal met regen en wind. De winter was normaal met vorst en sneeuw Dit voorjaar begon ook normaal, alleen de laatste 2 weken is het veel te warm( was vroeger ook wel eens) Als nu al jaren lang het weer zomer en winter te warm is en het dan ineens de laatste 20 maanden dat niet meer is dan past dat niet in de prognose van opwarming. Er is een trend doorbroken. dus betekenen al die voorspellingen over de opwarming van de aarde waarschijnlijk niets. Dus zal de zon er wel mee te maken hebben, net zoals dat vroeger ook al gebeurde. Maar dat hoor je niet in de media, dat is geen schokkend nieuws, dat zijn geen rampvoorspellingen. Want daar houdt de media wel van en de lezers trouwens ook.

Als je over langere periode de werkelijke metingen van meteorologische stations bekijkt dan zit er wel een stijgende lijn in. Klimaatsverandering zijn overigens van aller tijden; het klimaat is al 12000 jaar abnormaal stabiel. Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat de huidige trend het resultaat is van menselijke activiteit, maar het schijnt dat een meerderheid van de mensen die er verstand van hebben wel hiervan overtuigd zijn, dus ik ben geneigd ze het voordeel van de twijfel te geven.

Bronnen:
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/

Iedere klimatoloog is het ermee eens dat de gemiddelde wereldtemperatuur de laatste 2 eeuwen gestegen is. Zo'n 90% van hen is het er mee eens dat de activiteiten van de mensheid één van de oorzaken hiervan is. De enige reden waarom de mensen buiten het vakgebied hier nog echt discussies over heeft, is omdat politiek gemotiveerde mensen selectief hun informatie gebruiken. Toegevoegd op 26-04-2009 08:12:00 Het is wat dat betreft te verglijken de evolutietheorie: 99,85% van de biologen is ervan overtuigd dat het gebeurt, maar mensen met totaal geen verstand van het vak ontkennen dit op puur religieuze gronden.

Opzich geloof ik er nog in ook, maar er is ook een ijstijd geweest, toen was het weer warm. Het schommelt gewoon denk ik...

Wat ik hierboven eigenlijk helemaal gemist heb is dat veranderende klimaten een verschijnsel zijn van alle tijden. Je hebt ijstijden en warmere tijden. Gedurende het hele bestaan van de aarde zijn er al verschuivingen in temperatuur geweest en dat zal ook altijd wel zo blijven. Je moet als mens niet zo arrogant zijn te denken dat "Wij" het klimaat laten veranderen, daar hebben we mijns inziens namelijk absoluut geen invloed op. Waar we wel invloed op hebben en waar we wel wat aan moeten doen is de vervuiling van zeeën en natuurgebieden. De mens is druk bezig van de hele wereld één grote vuilnisbak te maken. Daar schiet niemand wat mee op. Om nog even terug te komen op de "Global Warming": Ik heb het idee dat het ook een beetje een hype is, waar je over enkele jaren weinig meer van hoort. Denk maar eens aan de zure regen van jaren geleden... Waar is die gebleven, daar hoor je ook niemand meer over.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100