Iis straling van telefoons, Bluetooth e.d. schadelijk voor gezondheid en waarom?

We produceren met de hele maatschappij steeds meer straling. Draadloos wordt steeds meer toegepast. Is er een limiet aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vooralsnog komt vanuit wetenschappelijk onderzoek naar voren dat er geen bewijs is om aan te nemen dat elektromagnetische golven (dat is de straling waar je het over hebt) schadelijk zijn voor de gezondheid.

Tot op heden zijn er geen schadelijke gezondheidseffecten door het gebruik van een mobiele telefoon aangetoond. De gevolgen op zeer lange termijn van blootstelling aan elektromagnetische straling van moderne apparaten zijn nog relatief onbekend.

Bronnen:
https://nl.frwiki.wiki/wiki/Effet_des_rayo...

Schijnbaar zijn er normen waar de fabrikanten zich aan moeten houden. Wettelijk bepaald in een of andere Europees wetgeving. Dat wanneer wij mensen apparaten gebruiken die straling afgeven het op zo'n manier gebruikt word dat de mate van sterkte wat straling betreft op een zodanig niveau blijft wat niet schadelijk is. Mits wij ons aan de voorgeschreven voorschriften houden tenminste. Staat ook duidelijk in je gebruikersvoorwaarden van bijv je mobiel tablet, laptop smart tv. Dat je bij bijv. je smart TV minimaal 20 cm af moet blijven zitten. We hebben ook op school vroeger een test gedaan met tuinkers. Groeit zoals men weet goed op de vensterbank in de klas. In een kamer op school waar de server, alle modems ed. stonden van onze schoolcomputers ed. groeide diezelfde tuinkers ook. Alleen niet rechtomhoog. De groei werd blijkbaar door straling verstoord en de tuinkers groeide schors en scheef helemaal gekronkeld door elkaar. Stralingen zijn er volgens mij in vele sterktes en andere kanalen ofzo maar naar mijn mening niet allemaal gezond. Neem maar als voorbeeld gewoon al een foto laten maken in 't ziekenhuis. Teveel straling daarvan is ook niet gezond. Meer weet ik er ook niet van. Dus teveel is altijd slecht voor de gezondheid. Maar blijkbaar moeten we mensen er tegen gaan kunnen in de toekomst ofzo, dat de sterke mensen er tegen kunnen ofiets. Dit is mijn mening/antwoord.

Dat weten we niet precies. Er is nog heel wat wetenschappelijk onderzoekswerk te doen voordat we de werkelijke effecten op de lange termijn weten. Onze overheid geeft aan “Voor zover bekend zijn elektromagnetische velden niet gevaarlijk voor de gezondheid van mensen. Wetenschappelijke organisaties doen nog onderzoek naar de effecten op de lange termijn.”. 

In 2011 heeft de Wereld Gezondheidsorganisatie aangegeven dat straling van mobiele telefoons “mogelijk kankerverwekkend is”. Time Magazine stelt: “Experts zijn het er over eens dat meer onderzoek en meer tijd nodig is om de gezondheidseffecten van lange-termijn gebruik van mobiele telefoons volledig te begrijpen”.

Bronnen:
https://edition.cnn.com/2018/02/02/health/...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/s...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100