Waarom staat bij horizontale zonnewijzers de 12 in 1 rechte lijn met de gnonom en bij andere niet?

Probeer de zonnewijzer beter te begrijpen.

Picture for question
een jaar geleden
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Bij welke niet?
lucius0605
een jaar geleden
Heb een foto toegevoegd aan de vraag.

Antwoorden (1)

Als de zon pal in het zuiden staat, is het 12 uur in lokale zonnetijd. Vanuit de schaduw van de schaduwgevende poolstijl kan men dan op dat moment een verdeling maken en uurlijnen aanbrengen waarop de schaduw het uur aanduidt.

Dan heb je de zonnetijd van die plaats.
Het blijkt echter dat sommige zonnewijzer-makers er met het oog op de wat minder ingewijden er voor hebben gekozen om hun zonnewijzer-uuraanduiding een stukje van ca. 100 minuten te verdraaien, zodat de schaduwlijn van de poolstijl om 12 uur zonnetijd ergens tussen de vaak Romeinse I en de II in valt. Ongeveer op tweederde voorbij de I, zeg maar 13:40 in het 24-uur stelsel. Dan heb je een aanduiding die goed overeenstemt met wat je digitale horloge op dat moment aangeeft.
Tijdens de periode van de wintertijd geeft zo’n stenen zonnewijzer dus ook letterlijk ‘keihard’ een uur verkeerd aan, maar ach, wie let er nou in de bewolkt geachte winter echt nog op een zonnewijzer, is dan de gedachte geweest.
Helemaal precies is een gewone zonnewijzer immers toch nooit, omdat je dan ook nog met de tijdsvereffening rekening zou moeten houden. Meer daarover in https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewijzer#Kloktijd_of_zonnetijd?

“De zonnewijzer van De Poth geeft simpel de zomertijd aan. Dat heeft een praktische reden: de meeste bezoekers komen ’s zomers naar ons hofje en dan schijnt de zon het vaakst.”
https://www.armendepoth.nl/2011/10/zonnewijzer-in-het-hofje-de-armen-de-poth-amersfoort/
een jaar geleden