Welk studie is na lange pauze moeilijk en makkelijk op te pakken?

Stel je hebt biologie of sociologie gestuurd op universiteit. Maar je doet er bijvoorbeeld 10 jaar lang niets mee. Is er dan een studierichting die moeilijker of makkelijker is op te pakken. Ik denk bijv aan de studie waarbij veel wetten mogelijk zijn afgeschaft. Maar natuurtheorieen/wetten worden bijvoorbeeld niet afgeschaft maar mogelijk wel verdiept. Is er dus een echt verschil of is dat toch voor alle vakgebieden ongeveer gelijk.

een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Is er een specifieke reden voor je vraag?
tinus1969
een jaar geleden
Verder: welk niveau? Bachelor? Master? PhD?
erotisi
een jaar geleden
Master nivo.
tinus1969
een jaar geleden
Vers beginnen aan een master terwijl je een bachelor hebt?
Thecis
een jaar geleden
Je leervermogen neemt af naarmate je ouder wordt. De stof die ik vroeger heb gehad zal jiet veel veranderd zijn, maar mijn leervermogen wel. Ik ben goed in de natuurkundes maar een nieuwe master (bijv astrofysica) oppakken zal een goede uitdaging zijn.
erotisi
een jaar geleden
Thecis, is scheikunde dan de afgelopen 10 niet veel ontwikkeld? Stel je zou 10 jaar niets doen met scheikunde zou je dan binnen afzienbare tijd weer een baan daarin op nivo kunnen krijgen/doen?
erotisi
een jaar geleden
Zou Robert dijkgraaf bijv na zijn ministerschap weer kunnen lesgeven op uni?
tinus1969
een jaar geleden
Natuurlijk kan Dijkgraaf dat. Colleges gaan zelden over de nieuwste ontwikkelingen.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt ‘baan vinden in de scheikunde’; veel mensen die een beta studie hebben gedaan komen niet in hun directe vakgebied aan de slag. Ze krijgen een baan waarvoor hun brede kennis en denkwijze bruikbaar is.
tinus1969
een jaar geleden
Of je weer college kunt geven is een andere vraag dan of je makkelijk een studie weer kunt oppakken.
Thecis
een jaar geleden
@Erotisi
Je stelt nu 2 verschillende vragen in feite:
1. Is het moeilijk om een studie na verloop van tijd weer op te pakken (dit gaat over leervermogen)
2. Kan je na verloop van tijd weer lesgeven (voorbeeld Robbert Dijkgraaf, dit gaat over het behoud van bepaalde competenties en kennisniveau). Het 2e geval is redelijk makkelijk. Kennis binnen de natuurwetenschappen wordt natuurlijk doorontwikkeld, maar op het niveau van Dhr Dijkgraaf is er weinig wat in een paar jaar écht nieuw is. In het 1e geval gaat het om leervermogen. Niet om de kennis die verandert. Het leervermogen wordt (gemiddeld gezien) gewoon minder naarmate je ouder wordt. De stof die ik vroeger had is wel verder ontwikkeld, maar de basis is onveranderd. Alleen als ik het nu op mijn leeftijd zou moeten gaan leren zou dat moeilijker gaan dan toen ik student was. Dat heeft niets met kennisniveau te maken, maar met leervermogen.
tinus1969
een jaar geleden
@ Erotisi heb je ooit een universiteit van binnen gezien?
erotisi
een jaar geleden
Het gaat mij niet zozeer om de persoon zelf maar of welke studies/vakgebieden/beroepen meer/sneller vooruitgang is ontwikkeld die ook blijvend nodig is voor het nivo van de studie/beroep op hoog nivo.
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi, maar dat is een subtiel andere geaag. Vooral omdat er ook nog verschil mbt hoe je je studiekennis gebruikt in je beroep.

Antwoorden (1)

Als je vraag is: waar veroudert opgedane kennis snel (obv toelichting): Dan denk ik dat biomedische wetenschappen (medische biologie en verwante vakgebieden) een goede kandidaat zijn.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
En verder: https://phys.org/news/2008-07-brian-guitarist-band-queen-phd.html
erotisi
een jaar geleden
Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoel. Maar wat ik mij dan ook afvraag is in hoeverre die verouderde kennis nog nodig is om de nieuwe kennis te begrijpen. Maw is die oude kennis echt fout zodat je deze eigenlijk helemaal niet hoeft te kennen of is het een verdieping ervan. De vervolg vraag is dan of dat verschilt met verschillende studies en vakgebieden?
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi heb je wel eens een universiteit van binnen gezien? Wat voor opleiding heb je? Dan kan ik daar even bij aansluiten met verdere toelichting.