De benaming 'kat' stamt af van de woorden 'kadiska' en 'kadis' die in de Proto-Afro-Aziatische talenfamilie ook al 'kat' betekenden. Deze talenfamilie is volgens sommige wetenschappers ongeveer 15 duizend jaar oud is.

De benaming 'tijger' stamt af van het Oud-Perzische 'tigra', wat puntig betekent. Dit zou verwijzen naar de patronen op de tijgervacht.

De benaming 'vogel' stamt af van het woord 'foglaz' dat in de Proto-Germaanse talenfamilie ook al vogel betekende. Dit woord is weer afgeleid van 'flug-la', wat letterlijk 'vlieger' betekende.

De benaming 'leeuw' stamt af van het Egyptische 'lawai' of het Hebreeuwse 'labi'.

Op deze manier is er voor bijna elk woord een afstamming aan te wijzen. De meeste dieren komen aan hun naam door hun eigenschappen:
vogel komt van een woord dat letterlijk 'vlieger' betekent.
tijger komt van een woord dat het patroon van zijn vacht beschrijft (de 'puntige' lijnen).
andere dieren hebben hun naam te danken aan het geluid dat ze voortbrengen (bijvoorbeeld: oehoe)

Sommige benamingen zoals 'kat' zijn zo oud, dat ze niet meer terug te volgen zijn op een logische benaming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat hebben wij in het verleden voor ze bedacht en dat nog wel in meerdere talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ontstaat gewoon in een taal... Deze woorden zijn lang geleden ontstaan... Maar mobiel is een nieuw woord... Dat ontstaat gewoon vanzelf...

Meer kan ik er niet over zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internationale afspraken. Hetzelfde geld voor alle andere benoemingen. Deze kloppen niet altijd, hoor. Bijvoorbeeld, een doos is een doos, maar is niet altijd een doos, en een tang is ook niet altijd een tang.
14 jaar geleden
Er zijn een aantal dieren die hun naam hebben gekregen aan de hand van de klank die ze zelf voortbrengen. Tjiftjaf is daar een mooi voorbeeld van. Ook zo, maar iets minder sprekend is bijvoorbeeld 'slang', waarbij de sisklank in het begin van het woord een belangrijke rol speelt. Spreek het maar eens uit als ssssslng. Verdere voorbeelden waar je met een beetje verbeelding een relatie kunt leggen tussen het geluid en het beest: kikker, koe, varken, oehoe, ga zo maar door.

Maar niet alleen het geluid is een bron van inspiratie geweest, er zijn ook hele logische namen ontstaan omdat een dier er iets anders uitziet dan zijn soortgenoten: de lapjeskat bijvoorbeeld omdat die een uiterlijk heeft dat met diverse kleuren lapjes te vergelijken valt.

Veel dieren komen niet van oorsprong in Nederland voor, die hebben dus een naam die niet in het Nederlands in de oudheid is ontstaan.

Tja, ik weet dat dit niet een volledig antwoord is op je vraag, alleen maar een gedeelte. De rest van de namen zijn op andere wijze ontstaan, die per diersoort een heel andere oorzaak kan hebben.
itsme
14 jaar geleden
De Nederlandse of andere talen benamingen voor dieren en planten zijn eigenlijk heel verwarrend, omdat iedereen verschillende benamingen heeft voor een dier of plant.

Behalve in het Latijn, is de benaming over de hele wereld het zelfde.
Bv Mastigoprotus giganteus, is de zweepschorpioen.
De Opheodrys aestivus, is de ruwe groene grasslang.
Als je precies de ruwe groene grasslang bedoelt, en je zegt alleen Opheodrys, dan kan het ook nog de gladde grasslang zijn.
Dus als je de volledige Latijnse naam kent, kunnen er geen misverstanden ontstaan, want die zijn wereldwijd het zelfde.
Nederlandse namen zijn gewoon verzonnen.
Latijn is al zo oud, is ook wel verzonnen maar wel een taal die niet verandert.
Ja buiten meschien, als ze een nieuwe diersoort of plant vinden, dan komt er meschien een woord bij, maar dat is het dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren hebben geen naam gekregen, ze worden geduid. Een kat heet geen 'kat', 'chat' of cat.
Het is ook zo dat het dier niet weet hoe wij hem noemen.
Mijn hondje kwam even vrolijk aankwispelen als ik hem met 'kom stomme Lul' roep of gewoon met 'Kom Prins'