Kun je een lucifer laten ontbranden door hem over een leren jas te wrijven?

In films zie je wel eens dat ze lucifers aansteken door ermee over een ritssluiting of leren jas te strijken.

Typisch geval van `in films kan alles`?

Of is daar een trucje voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn er twee soorten lucifers. De ene kun je op elke willekeurige ondergrond aansteken en voor de andere heb je een speciaal oppervlak nodig dat rode fosfor bevat en heet veiligheidslucifer.
De zelfontbrandende lucifer was heel populair tot aan het einde van de 19de eeuw, maar deze bevatte witte fosfor en de arbeiders werden ziek toen ze het materiaal verwerkten. Deze lucifers worden vaak gebruikt in de westerns waarbij de cowboys, de boeven en dergelijke hun sigaretjes met deze lucifers aanstaken. Heel populair is ze aan te strijken over de zool van je schoen of aan het zadel van het paard.
De veiligheidslucifer (safety match) berust eigenlijk op hetzelfde principe, met dit verschil dat de witte fosfor is vervangen door rode fosfor en de rode fosfor zit op het doosje in een speciale laag. Het patent van deze lucifers staat op naam van Johan Edvard Lundstrom, maar Gustav E. Pasch heeft het principe ontdekt. Ze waren beiden van Zweedse afkomst. De top van de lucifer bevat Kalium chloride, Antimonium sulfaat en Arabische gom. De productie van de lucifer werd aan het begin van de 19de eeuw geheel met de hand gedaan, maar aan het einde van de eeuw ging alles geheel automatisch. Op dit moment worden er ook andere materialen gebruikt bij de vervaardiging van lucifers en het kopje is wat geperfectioneerd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi +

Andere antwoorden (2)

het zijn de lucifers die zijn bewerkt
je kon ze vroeger al kopen in feest winkels
je kon ze op ieder opject afsteken
overigens een goede leren jas is niet brandbaar dus je kan t proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zag ook wel eens dat ze een lucifer aan een ongeschoren baard aanmaakte in die oude cowboy films, of dit kan weet ik ook niet