Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bepaalt je smaak?

Waardoor lust jij bepaalde dingen wel, en bv je broer (die genetisch toch erg gelijkt) niet? Is dit door de hersenen bepaald, door hormonen, smaakpapillen, genen? Ik ga er eigenlijk vaak snel over dat het logisch is en zo, maar als toen ik erover nadacht, besefte ik dat ik het niet wist. Weet iemand hoe dit komt? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De beleving van smaak is een proces wat zich in de hersenen afspeelt.

Of je iets lekker vindt, of juist niet, is deels gebaseerd op DNA. Zo vindt vrijwel niemand bedorven voedsel lekker. Dit komt doordat onze voorouders die dit wel lekker vonden al snel ziek werden en overleden waardoor de kans op voortplanting kleiner werd. Zij die dit vies vonden hadden meer kans op overleving.
Maar ook ervaringen en associaties uit het verleden bepalen vaak of je iets lekker vindt. Ook cultuur en opvoeding spelen een grote rol.

Zo eten wij hier in de westerse wereld nauwelijks sprinkhanen, terwijl ze elders op de wereld juist als delicatesse worden gezien. En wanneer jij je als kind een keer goed ziek bent geworden van b.v. een gebakken vis, dan kan dat er heel goed voor zorgen dat je alleen al bij de gedachte aan het eten van een vis een sprint naar de WC moet trekken....
(Lees meer...)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing