E = mc² is een formule van einstein.

E = energie,
M = Massa
en C = lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat massa gelijk te stellen is aan energie (c^2 is namelijk constant). Alle materie heeft een bepaalde massa en daaruit is ook meteen de hoeveelheid energie die erin opgeslagen zit af te leiden.
Zo weet je ook dat iets zwaarder wordt als het versnelt. Dan wordt namelijk energie toegevoegd en dat is ook te meten in de massa ook al is het verschil miniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo los gesteld komt dit niet helemaal tot zijn recht. Einstein is de grondlegger van de speciale en de algemene relativiteitstheorie. Deze theorieën zitten vol met contra-intuïtieve zaken. Zoals dat de tijd langzamer loopt wanneer je snel beweegt. ook de lengte en de massa veranderen wanneer je je snel voortbeweegt. Dwz dit alles vanuit het gezichtspunt van een waarnemer.
Deze vreemde effecten zijn allemaal het gevolg van de aanname dat de lichtsnelheid (in vacuum) altijd hetzelfde is. Een schijnbaar zeer onschuldige aanname.
Een andere consequentie hiervan is de formule in de vraag. E=mc^2.
Het is altijd goed om zaken in context te zien. Maar, toegegeven, vergeleken met de andere relativistische effecten ziet deze formule er wel het meest catchy uit. Maar dat is weer het terrein van (consumenten) psychologie: waarom weet iedereen op de wereld deze formule wel en de andere resultaten niet? Einstein was vast ook een van de eerste wetenschap-marketing managers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze formule is meer dan alleen die symbolen. Het briljante van Einstein was hier dat hij met zo’n simpele formule een verband kon leggen tussen twee zulke verschillende natuurkundige grootheden: massa en energie. Vanaf nu golden de behoudswetten van massa en energie niet meer (massa kan nooit verdwijnen of uit het niets ontstaan, net als energie). Volgens deze formule kan energie dus uit massa ontstaan (en andersom), wat precies het geval is bij kernenergie. Je ziet hier ook hoe krachtig dit is. Uit massa ontstaat 300.000.000^2=9*10^16(=9 met zestien nullen) keer zo veel energie. (dus: 1 kg = 9*10^16 Joule).

Leuk als gedachte experiment: reken uit hoeveel joule eigen lichaam zo leveren als alle massa zou worden omgezet in energie.