Hoe lang is de regenboog? In de breedte, niet in de hele lengte.

Toegevoegd na 10 uur:
Dit omdat iemand mij heeft verteld dat de regenboog wel 7 km breed kan zijn, ik vroeg me dus af of dat kan kloppen.

Toegevoegd na 10 uur:
Dit omdat iemand mij heeft verteld dat de regenboog wel 7 km breed kan zijn, ik vroeg me dus af of dat kan kloppen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Er is niet één regenboog, en die heeft ook niet één formaat. Een regenboog (eigenlijk cirkel, maar meestal zie je er maar een stukje van) is niks anders dan het licht dat door fijne waterdruppels in de lucht (bijvoorbeeld bij regen) wordt gebroken waardoor je alle verschillende kleuren ziet. De breedte hangt helemaal af van hoe groot het gebied is waarover het licht wordt gebroken. Dat kan een klein glaasje water zijn, maar ook kilometers vochtige lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zo zit dat :)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een heerlijk kort en bondig antwoord!

Andere antwoorden (3)

Een moeilijke vraag omdat een regenboog niet tastbaar is. Deze ontstaat door lichtbreking en is daardor afhankelijk van de plaats van de kijker.

Er is maar 1 meting mogelijk op de regenboog en dat is een hoekmeting vanuit je waarneem punt.
De regenboog blijkt dan tussen de ca 40 en 42 graden groot te zijn.
Zie verder de bijgevoegde bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard ga ik bij mijn antwoord uit van de volledige boog . Als je slechts een deel van de boog ziet is er niet over voldoende oppervlak regen om hem geheel zichtbaar te maken. Echter dat heeft geen invloed op bedoelde hoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een regenboog een niet tastbaar geheel is,maar bestaat uit een lichtbreking in water heeft deze geen breedte of lengte .dus kom je nooit aan het einde van de regenboog (is een cirkel en heeft dus geen einde)en vind je ook nooit de pot met goud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dikte van een vinger van 2 centimeter diameter aan een gestrekte arm van 60 centimeter komt overeen met ongeveer 2 booggraden. Ter vergelijking: de diameter van de zon en van de maan is ongeveer een halve graad. De dikte van de hoofdregenboog kan variëren, maar is in de voorbeelden hierboven dus ongeveer 2 booggraden.
De straal van de regenboog is 42 graden. Als het regengordijn zich op 1 kilometer afstand bevindt is de diameter van de boog ongeveer 1800 meter.