Als je springt op de maan kom je dan ook minder hard terecht doordat er minder zwaartekracht is?

3 jaar geleden
1.5K
SimonV
3 jaar geleden
Volgens deze bron niet:
https://www.natuurkunde.nl/artikelen/926/sporten-op-de-maan
Als je met die grote snelheid ten val komt of tegen een rots botst, komt de klap op de maan net zo hard aan als op aarde. Volgens deze bron wel:
https://space.stackexchange.com/questions/4678/how-far-can-you-fall-on-the-moon-without-injury

Antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

Om te kijken hoe hard je neer komt, kan je kijken naar behoud van energie. Hoe je beneden afzet, hoe hoog je komt en hoe hard je dan weer terecht komt. In formules 0.5mv^2 = mgh
Hierbij is g de valversnelling, op aarde 9,81 m/s2 en op de maan ca 1.62 m/s2

Dus wanneer je valt, kom je zachter (met een lagere snelheid) op de grond terecht.
Wanneer je springt daarentegen, en je zet net zo hard af als op aarde, dan zal je ook met dezelfde snelheid weer landen.
Wat is dan wel het verschil? Juist omdat g op de maan kleiner is, kan je (theoretisch) veel hoger springen. Dus je komt in feite net zo hard terecht als op aarde (omdat je hoger springt).

Waarom zie je de astronauten dan niet enorm hoge sprongen maken? Omdat ze het pak ook moeten dragen. En omdat als je verkeerd terecht komt, je het pak wellicht beschadigd, wat op de maan niet de meest ideale situatie is.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Ik zou zelfs denken dat je harder neer komt, omdat er geen energie verloren gaat aan de luchtweerstand.
Thecis
3 jaar geleden
De formule gaat uit van 0 weerstand. En op de maan is dat ook daadwerkelijk het geval. Op aarde heb je inderdaad luchtweerstand waardoor energie verloren gaat. Dus strikt genomen heb je gelijk dat je op de maan harder zou neerkomen. Maar de hoeveelheid weerstand die je ondervindt op aarde is dermate klein dat je dit niet merkt (voor de snelheden waarover we het hier hebben).