De aarde is naar verluidt al 4 miljard jaar oud. Hoe kan het dan dat de kern van de aarde nog steeds zo heet en vloeibaar is en niet vast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Omdat de aarde nog steeds in beweging is. Denk maar aan aardbevingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, da's net andersom. Die bevingen kunnen alleen maar ontstaat _doordat_ de aarde van binnen nog vloeibaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan verschillen wij hier van mening;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Rotaluclac heeft wel gelijk... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt Suomi...
De druk die er heerst zorgt ervoor dat het tot vloeistof geperst wordt... En de maan die vervormt de aarde een heel klein beetje, samen met de zon, soms werken ze samen, soms werken ze elkaar tegen...
De korst is een goede isolator , de tijd zal het uiteindelijk wel winnen, door af te koelen, maar dat zal pas na het jsf-besluit plaats vinden hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het ontstaan van de aarde zijn de samenklonterende delen zo hard op elkaar geknald, dat ze heet werden en daarmee vloeibaar. Er is een hoop gravitatie-energie omgezet in warmte.

Er zijn drie hoofdredenen waarom het binnenin de aarde nog steeds zo warm is.

Ten eerste: steen isoleert goed. Honderden kilometers steen isoleren fantastisch. Die warmte blijft dus wel binnen.

Ten tweede: de maan en de zon trekken aan de aarde. Aan de zeeën kun je dat goed zien: eb en vloed. De aarde zelf wordt ook gekneed, ook al merk je dat niet direct. Dat kneden veroorzaakt een hoop kneedwarmte. Op die manier wordt dus continu extra warmte toegevoerd.

Io, een maan van Jupiter, wordt door Jupiter zo sterk gekneed dat het kleine maantje toch nog een vloeibare kern heeft. Normaal gesproken zou zo'n klein maantje al lang moeten zijn afgekoeld. Dat kneden door de grote Jupiter zorgt voor zo'n grote warmteproductie in het binnenste van Io dat de maan van binnen vloeibaar blijft.

Ten derde: de zware elementen zijn grotendeels naar het binnenste van de aarde gezakt. Uranium is zwaar. Er zit dus binnenin de aarde veel meer uranium dan in de aardkorst.

Dat uranium is radioactief. Die radioactiviteit veroorzaakt een grote hoeveelheid warmte. Net als in een kernreactor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer correct, niets aan toe te voegen.