-Hoe komt het dat vliegtuigen in de lucht soms witte 'strepen' nalaten; en wat zijn die strepen ?

-

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Vliegtuigen vliegen op grote hoogte waar de lucht heel zuiver, en vaak enkele tientallen graden onder het vriespunt is. Ook in die lucht zit wat vocht, al dan niet onder het vriespunt. Nu hebben vochtdeeltjes, speciaal die onder het nulpunt liggen een vreemde stof nodig om te condenseren tot water, of sneeuw. Heel zuiver water kan zomaar 10 graden onder nul zijn zonder dat het bevriest! Er zijn verhalen bekend van berg meren waarvan het oppervlak net onder het vriespunt lag en volkomen windstil. Door nu een voorwerp hier in te gooien, een stok of steen bevroor dit meer in één keer.

Zoiets komt ook ter sprake bij deze condens strepen. Vliegtuigen vliegen door deze onderkoelde druppeltjes heen, en laten door de straal motoren kleine roet en andere deeltjes achter. Deze zijn ideaal voor deze onderkoelde druppeltjes om te bevriezen en ijskristallen te vormen. Deze vorming blijft net zo lang in stand tot deze weer zijn verdampt, of langzaam verwaaien. Het heeft met de lucht vochtigheid te maken hoe lang dit duurt. Op een mooie zomer dag zie wel eens militaire vliegtuigen echt heel hoog vliegen. Het is daar vrij droog en direct beschenen door de zon. Je ziet dan ook in enkele seconden deze strepen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is condenswater van de verbranding in de motoren. Om deze achter te laten moet de lucht vochtig genoeg zijn dat het water niet meteen compleet weg dampt, mara niet zo vochtig dat ze door de wolken niet meer te zien zijn (Van het spreekwoord: Door de wolken de jet trails niet meer zien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag er niet te veel over zeggen maar zoek maar eens op internet naar "Chemtrails" dan kom je er achter wat deze sporen precies betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je er niet te veel over mogen zeggen?
Van wie mag dat niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook mensen die alles voor zoete koek slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze gekte is volgens mij komen 'overwaaien' :D uit de USA, waar een aantal laagopgeleide, paranoide, Arische en anti-overheidsektes leven in ge-isoleerde kampen in de bossen van Montana en Utah of zo. Tja, als je van niets weet dan moet je wel denken dat de overheid je 'eronder'
probeert te krijgen dmv chemische oorlogvoering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook gek dat er vliegtuigen zijn die zware metalen in de lucht boven ons sproeien. En nog gekker dat de overheid de kaken hierover stijf gesloten houdt. Indien ze er helder over waren, was er ook geen complottheorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@conan: Welke zware metalen worden er dan gesproeid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pieterveenstra: Onder meer aluminium(oxide).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@conan: Aluminium is geen zwaar metaal. Daarnaast heeft het, voor zover bekend, geen biologische functie en geen grote giftigheid, tenzij het in forse hoeveelheden ingenomen wordt. Zo'n 20 jaar geleden dacht men dat aluminium iets te maken had met Alzheimer, maar dat is inmiddels ook naar het rijk der fabelen verwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar wie bepaald wat een forse hoeveelheid is?
Wat je lichaam niet kan verwerken, stapelt zich in je lichaam op. Bij sommige mensen kan dat wel eens fout aflopen. Elke dag een beetje, is na twintig jaar misschien een beetje te veel. Er zijn inderdaad onderzoeken waarin staat dat het in kleine hoeveelheden niet giftig is. Maar ze zetten er ook niet bij dat het gezond is, of helemaal totaal onschadelijk. In ieder geval; het wordt in de lucht gesproeid, en je ademt het in. Daar heb je geen vrije keuze in. Die keuze hebben anderen voor je gemaakt. Sommige mensen vinden dat prima, dat moeten ze zelf weten. Ik heb er mijn eigen gedachten over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grens is voor wat als gezond wordt gezien is exact 1 milligram aluminium per kilogram lichaamsgewicht. Dit is echter zoveel dat haal je gedurende je leven echt nimmer uit de lucht. Dus dat is echt onzin. En de kritieke hoeveelheid aluminium zal dus nog een ruime marge boven liggen. Als je echt alluminiumparanoide wilt zijn moet je je realiseren dat onderzoek aantoont dat volwassenen tussen de 0,2 en 1,5 milligram per kilo per week binnenkrijgen. En bij kinderen is dit zelfs 0,7 tot 2,3 milligram. Dat komt omdat je aluminium binnen krijgt via je voeding. Verpakkingen (echt alle verpakkingen bevatten aluminium), keukengerei en natuurlijk aluminiumfolie kunnen een beetje aluminium afgeven. Maar je krijgt het meeste binnen van voedingsmiddelen waar van nature aluminium inzit. Graanproducten, groente (bv. champignons en spinazie) en dranken (bv. thee). En daar kun je wel voor kiezen. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom krijgen we het meeste binnen via graanprodukten, groenten en dergelijke? Juist! Omdat het in de lucht gesproeid wordt en uiteindelijk beneden op het land terecht komt. Wat je zegt: Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht komt het in het voedsel om die hun voeding uit de grond halen? Het is immers het derde meest voorkomende element op aarde. Zo'n 8% van het gewicht. En dat komt niet door al die vliegtuigen die dat sproeien..
Kerosine wordt omgezet in water en CO2 alsmede stikstofoxiden en andere stoffen.
Deze bloedhete waterdamp komt uit het vliegtuig, waar de luchtdruk zeer laag is en de temperatuur zomaar ongeveer 40 graden celcius onder nul is (op 13KM hoogte)
Gevolg is dat de waterdamp direct overgaat in minuscule ijsdeeltjes (dus geen condens) die echter te klein zijn om direct neer te vallen.
Bij windstil weer blijven deze ijsdeeltjes geruime tijd op hun plek zweven maar waaien weg als er krachtige luchtstromen staan.
Die strepen zijn dus geen waterdamp of condens maar ijsdeeltjes.
Omdat er ook minuscule deeltjes bij de verbranding vrijkomen, dienen deze als kristallisatiekernen en ontstaan heel fijne ijsdeeltjes.
Ondanks dat deze deeltjes zeer klein zijn, zijn ze -net als mist- wel groot genoeg om licht te verstrooien.