Zijn waterdruppels ongeveer gelijk in grootte (bijv. waterkraan)? Ik bedoel hier geen neerslag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In 1992 promoveerde aan de TU Delft een scheikundig technoloog, die een apparaat ontwierp waarmee de kleinste druppeltjes kunnen worden gemaakt. Voor die tijd was het niet mogelijk om onder gecontroleerde omstandigheden druppeltjes kleiner dan een honderdste millimeter te maken. En dat lukte dan nog alleen door grotere druppels voor 90 procent in te dampen. Dr. Gabrie Meesters ging echter werken met hoogspanning. Een druppelende kraan vormt aan de tuit druppels, die er door de zwaartekracht afgetrokken worden. Als onder de kraan een spanningsboron wordt geplaatst, blijkt dat de druppels sneller vallen, terwijl er niets aan de kraanstand is veranderd. Dit betekent dat de druppels kleiner zijn. Hoe hoger de spanning wordt opgevoerd, des te kleiner worden de druppels.
Wat er met druppels gebeurt die vanaf grote hoogten vallen is al langer bekend. In 1876 experimenteerde de Britse natuurkundige A.M. Worthington met een speciaal daartoe ontworpen apparaat, dat heel vernuftig was opgebouwd uit waterbakjes, stellingen, hefboompjes en veren. Met dat apparaat liet Worthington druppels vanaf 40 centimeter hoogte in een kom vloeistof vallen. Toen ontdekte hij dat bij elke plons telkens dezelfde vormen ontstonden in het opspattende water. Direct nadat een druppel het vloeistofoppervlak raakt, ontstaat een klein kuiltje met een kroon van kleine waterdruppeltjes langs de rand. Deze vorm is maar nét met het blote oog te zien. Binnen zes honderdsten van een seconde veert de druppel daaruit omhoog en trekt een dunne sliert vloeistof uit de kom achter zich aan. Soms is ook te zien hoe de oorspronkelijke druppel zich losmaakt van die sliert. Heel even hangt hij als herboren boven de vloeistof. Dan valt hij definitief omlaag.

Bovenstaande tekst zijn twee gedeeltes uit de hieronder vermelde bron. Interessant om het in z'n geheel te lezen.
Mijn conclusie: het hangt ervan af van welke hoogte de druppels uit de kraan komen en hoe groot de spanning is die er op staat (de waterdruk dus) hoe groot die druppels zijn. Onder dezelfde voorwaarden zijn ze even groot.
Amadea