Hoe noemen wij een individu in een stamboom van een erfelijke ziekte?

Er is een wetenschappelijke naam voor en die zoek ik.
En hoe heet een individu in die stamboom die niet ziek is.
Noch drager is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Officieel is dat de "gezonde drager". Erfelijke ziekten kunnen dominant zijn of recessief. De dominante eigenschap wordt direct als ziekte door gegeven aan de nakomeling. Als de vader een dominante ziekte heeft en de moeder niet zal het kind toch die ziekte dragen. Ook als de moeder de ziekte heeft en de vader niet. Als de ziekte recessief overerft zal de nakomeling alleen de ziekte dragen al beide ouders drager zijn. Als alleen de vader óf de moeder de recessieve ziekte overdraagt is het kind een gezonde drager.
In de afbeelding en de link staat meer genetische uitleg over overerving.
Een mens is VRIJ en heeft twee gezonde allelen (is homozygoot normaal). Deze mens zal geen symptomen ontwikkelen als gevolg van deze mutatie. • Een mens is DRAGER en heeft een gezond allel en een defect allel.
Autosomale, recessieve, vererving betekent, dat een mens vrij kan zijn (homozygoot normaal), lijder (homozygoot afwijkend) of drager (heterozygoot). Dragers kunnen dus de mutatie verspreiden in de amilie zonder dat ze zelf de symptomen hebben.
***amilie = familie
Toegevoegd op 13 juni 2020 14:09: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Dat is (nog) geen antwoord op de vraag.
“En hoe heet een individu in die stamboom die niet ziek is” – dat is de drager.
Maar de vraag is hoe iemand heet die wel ziek is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Natuurlijk is degene die de ziekte homozygoot draagt (de ziekte heeft) ook drager.
SimonV
3 jaar geleden
Volgens VS is hier dus een aparte, wetenschappelijke, naam voor. Misschien bedoelt ze homozygoot afwijkend (ziek) en heterozygoot (alleen drager). Maar dat zullen we nooit weten.