Waarom stotteren er meer mannen dan vrouwen.? is daar een verklaring voor.?

Ik las ergens dat er 3x meer mannen stotteren dan vrouwen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Gedurende de eerste levensjaren, waarin de spraakontwikkeling plaatsvindt, stotteren er evenveel meisjes als jongens.
Dat er meer jongens als meisjes blijven stotteren verklaart men dat er vroeger aan meisjes minder prestatie-eisen werden gesteld als aan jongens.
Dat is achterhaald, vandaar dat stotterende vrouwen nu een getalsmatige inhaalslag maken!
Als de aanleg om stotteren te ontwikkelen aanwezig is, wordt dat - onder invloed van omgevingsfactoren, door het kind als psycho-somatisch symptoom ingezet in de persoonlijkheid.
Lees "Stotteren voorkomen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is nog niet helemaal duidelijk.

Een opmerkelijk feit is dat wereldwijd meer manlijke dan vrouwelijke stotteraars zijn, in een verhouding van 4:1. Op peuterleeftijd is de verhouding jongens die stotteren: meisjes die stotteren 2:1. Kennelijk herstellen meisjes makkelijker van beginnend stotteren dan jongens. Op zich is het bekend dat de meeste ontwikkelingsproblemen vaker bij jongens voorkomen dan bij meisjes, dus stotteren is hierop geen uitzondering.

Het vermoeden bestaat dat de snellere rijping bij meisjes, met name van taal, spraak en motoriek, hierbij een rol speelt. Daarnaast hebben jongens een grotere kans op overerving van de aanleg voor stotteren. Vroeger dacht men dat misschien opvoeding een rol speelde; van jongens werd mogelijk op taalgebied meer verwacht dan van meisjes. Maar dit lijkt in de huidige tijd toch niet meer aan de orde.