Wat is de beste stand voor een zonnepaneel in de winter?

Ik wil een zonnepaneel ophangen die juist in de winter zijn maximale capaciteit moet kunnen leveren. (Is voor het voeden van een LED-breedstraler) 's Zomers krijgt hij sowieso genoeg licht om te functioneren.
Maar hoe moet ik hem hangen om 's winters de maximale capaciteit te krijgen.
Concrete vraag is dus op welke windrichting moet ik hem hangen en onder welke hoek?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

De zon komt op in het oosten, gaat onder in het westen, en omdat wij op de noorderbreedte wonen, moet je 'm dus altijd op het zuiden richten.

De hoek hangt af van hoe je 'm kan bevestigen. Als je een plat dak hebt, zou ik 'm ongeveer een hoek van 40° laten maken, bij een schuin dak gewoon op het dak monteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Het hoogste punt van de zon is 's winters op een andere plek (volgens mij meer naar het oosten) dan zomers. Ook staat de zon swinter lager. Ik schat zelf een hoek van een graad of 20, maar ik weet het niet zeker. Ik bedenk me nu zelf dat ik denk ik moet yitgaan van de kortste dag en dan kijken waar de zon op zijn hoogste punt staat en hoe hoog (welke hoek) hij dan aan de hemel staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het voor de winter wilt optimaliseren, kun je uitgaan van de kortste dag. Dan heb je op de slechtste dag de maximale opbrengst, en de rest van de dagen moet je het er maar mee doen. Je kunt ook het midden van zomer/winter (mid-maart dus) als uitgangspunt nemen, zodat je het hele seizoen bij een optimum zit. Maar als je capaciteitsproblemen hebt, is het het gemakkelijkst er een paneel bij te schakelen ;-)
In theorie zou het niet mogen uitmaken in welke stand het zonnepaneel staat/hangt. Doorgaans zullen leveranciers vast houden aan een 30 - 35 gradenhoek op het zuiden...

Ik weet van Eneco dat ze een zonnepaneel net zo gemakkelijk plat op een dak leggen. Of een zonnepaneel rechtop tegen een muur, of achter een raam plaatsen bij huurwoningen. Hier is toestemming nodig van de woningbouwvereniging voor bevestiging aan de muur, of op het dak...

De zonnepanelen die vandaag de dag worden gefabriceerd zijn van één dusdanige kwaliteit dat deze zelfs bij bewolkt weer 17 tot 27,5% opbrengst genereren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In theorie maakt het juit wél uit. En zeker op de korte winterdagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb me vorig jaar zomer uitgebreid laten informeren naar zonnepanelen, of dat dit voor mij interesant zou zijn... De theorie dat het niet zou mogen uitmaken komt van de fabrikanten/leveranciers zelf. Dus wie ben jij om mij erop te wijzen dat dit wel degelijk wat uit maakt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom denk je dat er meedraaiende panelen bestaan? Omdat het allemaal niet uitmaakt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan weet je waarschijnlijk ook dat die meedraaienede panelen nog steeds in een testfase zitten. En dit dan ook nog in woesteinachtige gebieden zo groot als de provincies Gelderland en Brabant bij elkaar. Dit om de heel simpele reden dat men er nog niet uit is of de energie van het meedraaien op weegt tegen het rendement dat ze opleveren... Vooralsnog is een rendement van 27,7% het maximale dat één zonnepaneel kan leveren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit soort opmerkingen (zie hieronder) een beetje uit de hoogte. Laten we het gewoon gezellig houden op goeievraag! "Dus wie ben jij om mij erop te wijzen"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ps overigens id de thumb down niet van mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat jij wilt...
Het beste kun je een zonnepaneel plaatsten die vanzelf met de zon mee draait (haaks op de zon), ik weet dat het moeilijk is om dit te realiseren maar dan haal je het maximale capaciteit uit je zonnepaneel.
Het is natuurlijk af te vragen of die energie die gebruikt wordt om de zonnepaneel te draaien weegt tegen de winst van het draai effect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je paneel vlak is, en niet draaibaar.

Op de kortste dag (21 december) komt de zon het minste boven de horizon. (Overigens ligt het hoogste punt van de zon wel steeds in het zuiden - de verschuiving van het hoogste punt (soms beetje meer oostelijk, soms beetje meer westelijk) die in een ander antwoord wordt genoemd, is zo miniem dat ze niet de moeite waard is.)

Als je in Utrecht woont, woon je op 52,09° NB (NB=noorderbreedte; 52,09° geldt voor Utrecht CS). Als de zon precies boven de evenaar staat, staat ze dus 37,91° boven de horizon (90° - 52,09°).

De inclinatie van de aardas ten opzichte van de ecliptica (dat is het vlak van de aardbaan rond de zon) is 23,44°. Het hoogste punt dat de zon ooit bereikt (op 21 juni) ligt dus 23,44° hoger dan bovenstaande 37,91°, het laagste punt dat de zon ooit bereikt (op 21 december) ligt 23,44° lager, dus op 14,47° boven de horizon.

Jij bent geïnteresseerd in het maximale vermogen op 21 december. Richt je zonnepaneel dus zo, dat het "kijkt" naar een punt op 14,47° boven de horizon in zuidelijke richting.

Dit betekent dat je je paneel bijna vertikaal moet monteren.

Als je niet in Utrecht woont en het heel precies wilt doen, moet je zelf opzoeken wat jouw coördinaten zijn. Alleen de breedtegraad is van belang. Ter illustratie de gegevens van Utrecht CS, Groningen CS en Maastricht CS:

Utrecht CS: 52,09° NB zonhoogte 21 dec: 14,47°
Groningen CS: 53,21° NB zonhoogte 21 dec: 13,35°
Maastricht CS: 50,85° NB zonhoogte 21 dec: 15,71°
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok. Thnx. Dit gaat je behalve een thumb-up waarschijnlijk ook nog eens 10 punten opleveren :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om 't voor je eigen woonplaats te berekenen heb je natuurlijk wel een rotaluclac nodig ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
!draaretiU
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of afstandmeten.nl , daar kun je prima de coördinaten van je woonplaats bepalen. Maar 't maakt niet veel uit als je er een graad of wat naast zit. Rond de loodrechte invalshoek varieert de intensiteit met de cosinus van de hoekfout, en de cosinus van kleine hoeken is ongeveer 1.