Wat is de beste stand voor een zonnepaneel in de winter?

Ik wil een zonnepaneel ophangen die juist in de winter zijn maximale capaciteit moet kunnen leveren. (Is voor het voeden van een LED-breedstraler) 's Zomers krijgt hij sowieso genoeg licht om te functioneren.
Maar hoe moet ik hem hangen om 's winters de maximale capaciteit te krijgen.
Concrete vraag is dus op welke windrichting moet ik hem hangen en onder welke hoek?

Weet jij het antwoord?

/2500

De zon komt op in het oosten, gaat onder in het westen, en omdat wij op de noorderbreedte wonen, moet je 'm dus altijd op het zuiden richten. De hoek hangt af van hoe je 'm kan bevestigen. Als je een plat dak hebt, zou ik 'm ongeveer een hoek van 40° laten maken, bij een schuin dak gewoon op het dak monteren.

In theorie zou het niet mogen uitmaken in welke stand het zonnepaneel staat/hangt. Doorgaans zullen leveranciers vast houden aan een 30 - 35 gradenhoek op het zuiden... Ik weet van Eneco dat ze een zonnepaneel net zo gemakkelijk plat op een dak leggen. Of een zonnepaneel rechtop tegen een muur, of achter een raam plaatsen bij huurwoningen. Hier is toestemming nodig van de woningbouwvereniging voor bevestiging aan de muur, of op het dak... De zonnepanelen die vandaag de dag worden gefabriceerd zijn van één dusdanige kwaliteit dat deze zelfs bij bewolkt weer 17 tot 27,5% opbrengst genereren...

Het beste kun je een zonnepaneel plaatsten die vanzelf met de zon mee draait (haaks op de zon), ik weet dat het moeilijk is om dit te realiseren maar dan haal je het maximale capaciteit uit je zonnepaneel. Het is natuurlijk af te vragen of die energie die gebruikt wordt om de zonnepaneel te draaien weegt tegen de winst van het draai effect.

Ik neem aan dat je paneel vlak is, en niet draaibaar. Op de kortste dag (21 december) komt de zon het minste boven de horizon. (Overigens ligt het hoogste punt van de zon wel steeds in het zuiden - de verschuiving van het hoogste punt (soms beetje meer oostelijk, soms beetje meer westelijk) die in een ander antwoord wordt genoemd, is zo miniem dat ze niet de moeite waard is.) Als je in Utrecht woont, woon je op 52,09° NB (NB=noorderbreedte; 52,09° geldt voor Utrecht CS). Als de zon precies boven de evenaar staat, staat ze dus 37,91° boven de horizon (90° - 52,09°). De inclinatie van de aardas ten opzichte van de ecliptica (dat is het vlak van de aardbaan rond de zon) is 23,44°. Het hoogste punt dat de zon ooit bereikt (op 21 juni) ligt dus 23,44° hoger dan bovenstaande 37,91°, het laagste punt dat de zon ooit bereikt (op 21 december) ligt 23,44° lager, dus op 14,47° boven de horizon. Jij bent geïnteresseerd in het maximale vermogen op 21 december. Richt je zonnepaneel dus zo, dat het "kijkt" naar een punt op 14,47° boven de horizon in zuidelijke richting. Dit betekent dat je je paneel bijna vertikaal moet monteren. Als je niet in Utrecht woont en het heel precies wilt doen, moet je zelf opzoeken wat jouw coördinaten zijn. Alleen de breedtegraad is van belang. Ter illustratie de gegevens van Utrecht CS, Groningen CS en Maastricht CS: Utrecht CS: 52,09° NB zonhoogte 21 dec: 14,47° Groningen CS: 53,21° NB zonhoogte 21 dec: 13,35° Maastricht CS: 50,85° NB zonhoogte 21 dec: 15,71°

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100