Is de kat dood of levend?

Schrodinger's kat

Een kat wordt in een stalen ruimte opgesloten, samen met de volgende helse machine (die men afschermen moet tegen direct ingrijpen van de kat): in een buisje zit een minuscuul klein beetje van een radioactief element, zo weinig, dat gedurende een uur mogelijk een van de atomen vervalt, maar even waarschijnlijk ook niet. Vervalt een atoom, dan detecteert een geigerteller dat en laat via een relais een hamertje vallen, dat een flesje met blauwzuur stuk slaat. Als men dit systeem een uur lang aan zichzelf heeft overgelaten, dan zal men zeggen dat de kat nog leeft als intussen geen atoom vervallen is. Het eerste atoom dat vervalt zou de kat vergiftigd hebben. De toestandsfunctie van het hele systeem zou dat zo uitdrukken, dat daarin de levende en de dode kat gelijktijdig gemengd voorkomen. Het kenmerkende aan zulke gevallen is, dat een oorspronkelijk tot atomair bereik beperkte onbepaaldheid zich vertaalt in grofzintuigelijke onbepaaldheid, waarover dan door directe waarneming beslist kan worden.
Als het nu waar is dat een deeltje niet noodzakelijk bestaat tot het geobserveerd wordt, dan is het niet zeker of de hamer ooit kan vallen -- wellicht moet hij vallen, wellicht kan hij vallen, wellicht kan hij niet vallen. Totdat de doos open gemaakt wordt, is het dus niet zeker wat er gebeurd is. De uitsmering van mogelijkheden over het veld der waarschijnlijkheid betekent dus dat zolang de doos dicht is, de kat tegelijkertijd zowel in leven als dood kan zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Zolang de doos gesloten is, kan de kat zowel dood als levend zijn. De kans is er, dat betekent echter niet dat de kat zowel dood is als levend; wanneer na het uur de doos wordt geopend zit er nog steeds maar 1 kat in. Een dode, of een levende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mixt hier fylosofische realiteit met reeele realiteit. In de fylosofische realiteit kan je wellicht een staat hebben waar iets tegelijk zowel dood als levend kan zijn. In de echte realiteit moet je keuzes maken. Je kan hooguit de kans berekenen dat de kat na x seconden nog leeft:

1 sec: 50%
2 sec 50*50 = 25%
3 sec 50 * 50 * 50 = 12,5%
Kans na n seconden = 0.5^n

Toegevoegd na 8 minuten:
seconden moeten natuurlijk uren zijn. Met dank aan suzy's oplettendheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gedachte expirement met de kat toont aan dat een bepaalde gedachtegang in de natuurkunde in werkelijkheid niet mogelijk is.

Daarbij wordt gezegd dat zolang niemand ziet wat de fase van een deeltje is het zowel wel als niet vervallen is. Als je alleen naar de hele kleine deeltjes kijkt dan lijkt dit te kloppen (hoe vreemd ook) met de werkelijkheid. Schrodingers kat toont echter aan dat dit in de praktijk toch anders werkt. Zouden de natuurkundigen hier namelijk gelijk mee gehad hebben zou de kat zowel levend EN dood zijn geweest, totdat iemand keek wat het geval was. Dit kan natuurlijk niet. Een kat is of levend OF dood.

Dus het gedachte expirement toont aan dat een iets dat voor kleine deeltjes lijkt te werken in werkelijkheid niet juist is. Oftewel, de kat is OF dood OF levend, maar niet beide tegelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een week is de kat sowieso dood. Alleen, is hij gestorven door voedsel-, vloeistof- of zuurstoftekort of toch gewoon vergiftigd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als bij een binair stelsel kan er soms best een tussentoestand zijn... Zo ook hier: tussen het verval van ene atoom en de dood van de kat. De kat is alleen niet dood en levend tegelijk. (en bedankt voor de min :-) )
De kat is half dood of half levend. Het ligt gaat allemaal om perceptie; alleen de kat kan zijn eigen staat inschatten want de kat is de enige directe waarnemer. Iedereen buiten de doos heeft te maken met waarschijnlijkheid. De standaard is 50-50 dood v.s. leven. Maar er is natuulijk ook de kans dat er simpelweg geen kat is, hoe onmogelijk ook. We nemen hem tenslotte niet waar. dus 33-33-33 (vergeet even het afronden. ;-)