Waarom gebruiken we het DNA van de wang en niet van elders van het lichaam?

Vaak gebruiken we om vast te stellen dat je familie bent van een persoon deze methode, kan dit dan niet elders, zoals DNA uit je bloed?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt zeker DNA onderzoeken dmv bloedafname.
Dat wordt ook gedaan in het ziekenhuis om bijvoorbeeld mutaties op te zoeken.
Maar dat kan weken duren, omdat je het bloed dan als het ware 'uitrolt'.
Alleen is dat niet nodig voor verwantschap. Dat is heel makkelijk vast te stellen met een beetje wangslijm.
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter, je reactie lijkt me een beetje bezijden het punt. Ook mutaties etc zouden heel goed met wangslijmvliesDNA opgespoord moeten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tinus1969, bij het uitrollen van DNA voor het opsporen van bijvoorbeeld BRCA 1 of 2 gebruikt men in het ziekenhuis gewoon bloed. Waarom? Bloed is zuiver. Wangslijm heeft te veel andere stoffen, waardoor onzuiver.
Verwantschap vraagt niet om zuiver materiaal.
Indien ze een wang zuiver zouden kunnen krijgen, kun je zelfs beter wangslijm gebruiken, omdat deze cellen beter uit te rollen zijn. Maar helaas is de wang nog altijd niet zuiver genoeg.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
In theorie zou het inderdaad kunnen. Maar zoals @Simonsdochter al weer geeft, heeft het wangslijm veel verontreinigingen. Een van de grootste uitdagingen binnen de (biologische) analyses is het vinden van een methode waarmee je je sample kan schoon maken. Dit is minstens net zo belangrijk als de daadwerkelijke analyse. Sterker nog, het opwerken van een sample is cruciaal voor de verdere analyse. En daardoor kan je nog wel eens een andere methode kiezen voor het doeleinde wat je na streeft.

Antwoorden (1)

Puur om praktische redenen. Wangslijm is namelijk het meest DNA rijke lichaamsmateriaal dat eenvoudig en pijnloos is af te nemen en te onderzoeken. Daarnaast kan wangslijm ook eenvoudig worden opgeslaan en verzonden per post.

Het DNA dat uit lichaamsmateriaal wordt geïsoleerd is identiek en geeft na analyse hetzelfde testresultaat met dezelfde nauwkeurigheid. Het maakt dus technisch gezien niet uit uit wat voor soort monster het DNA wordt geïsoleerd.
fremar