wat is dood tij?hoe vaak is dat?

hoorde dat het iets met eb vloed van doen heeft

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Doodtij treedt eens in de 14 dagen op als de getijdenwerking van de zon en de maan elkaar tegenwerken. Dit gebeurt als de zon en de maan min of meer loodrecht ten opzichte van elkaar staan, dus bij het eerste en laatste kwartier van de maan. Het verschil tussen laag- en hoogwater is dan minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doodtij is het als het verschil tussen eb en vloed het kleinst is. d.w.z. de waterhoogte veranderd weinig.