Waarom zingen de vogels 's morgens vroeg?

Heeft dit een functie? En zo ja welke. En doen ALLE vogels dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee niet ALLE vogels doen dat...heb je wel eens een eend horen zingen in de vroege ochtend? ; )

Het beste antwoord

Vogels zingen de hele dag door. Omdat het 's Morgens vroeg nog stiller is, hoor je het beter. Ga overdag maar een naar een rustig bos. Dan kun je volop van het vogelgezang genieten.

Uit bron:
Vogels zingen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Vanaf een half uur voor tot een uur na zonsopkomst zingen de vogels het uitbundigst. Als eerste begint de merel te zingen, gevolgd door de zanglijster, roodborst, grote lijster, fitis en winterkoning. Na de territoriumgrenzen veilig te hebben gesteld gaan de vogels voedsel zoeken. Het zoeken naar insecten en zaden kan het beste als het licht is. Het is daarom verstandig van vogels om in de vroege ochtend te gaan zingen en hun territorium vast te stellen, zodat ze bij voldoende licht meteen kunnen profiteren van het voedsel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar rond de tijd dat het licht wordt, beginnen er een heleboel tegelijk....na een half uurtje wordt het rustiger...stil zelfs en daarna beginnen er weer een heleboel anderen met hun eigen geluidjes...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit klopt. Ze starten hun gezang 's morgens om hun territorium veilig te stellen (alleen zingen). Daarna gaan ze eten zoeken> Het gezang wordt dan minder omdat ze beide activiteiten doen. (Met een volle mond is het lastig zingen)

Andere antwoorden (4)

de Vogels worden heel vroeg wakker en dan is het nog stil...

Wat doe je dan als beetje vogel?
Welke mogelijkheden heb je als vogel om je uit te drukken, het is nog te donker om rond te vliegen, dus je zit daar maar op de slaapplek... Alle andere vogels ben jij uit het oog verloren, je weet niet waar je vriendjes zijn. Dus dan ga je ze roepen... En hoe doe je dat dan als vogel? Je roept je eigen liedje. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is...
De vogel laat zich horen omdat hij contact zoekt met soortgenoten en gewoon omdat het een uiting is van het vogeltje zo hard hij kan en zo mooi hij kan de wereld te laten horen dat hij van ons houdt...

Dit is een persoonlijke persiflage op de werkelijkheid. Ik nam de vrijheid daar een beetje over te schrijven, het is niet factueel bedoeld, maar wellicht zou er iets in kunnen zitten. Hij die het precies wetenschappelijk weet, nodig ik uit om het beter te doen...

:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 ....tjilp tjilp oeps dit was als reactie bedoeld...op Xinix.... sorry....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het stil, is hoor je het beter. Ik woon redelijk rustig en hoor de hele dag vogels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lekker is dat toch...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de vogels die fluiten om je oren...
Je kunt vogels heel de dag horen, vooral in de morgen en in de avond hoor je ze goed en dan met name zondagmorgen. Dat komt vooral omdat het achtergrondlawaai van auto's dan minder overheersend is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat vroeg Toon Hermans zich ook ooit af.

Vogeltje wat zing je vroeg
is de dag niet lang genoeg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog even een aanvulling op Ruth (die een zeer goed antwoord heeft). Een paar weken geleden stond er in de krant dat in stedelijke gebieden de vogels eerder beginnen met zingen dan op het platteland. De reden: ze komen anders niet voldoende boven de auto's en andere herrie uit. En dat hebben ze nodig vanwege territoriumafbakening etc.

Heb even gegoogeld, maar kan het artikel helaas niet meer vinden...