Hoe kan ik statische elektriciteit vermijden bij het aanraken van mijn autodeur?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-voor het vraagteken. Jij moet weten of het een antwoord op de vraag is of niet.
Hou een ketaal voorwerp (sleutel) vast aan het ijzer en raak met andere kant van de sleutel, je auto aan, er zal nu ontlading plaats vinden, maar die voel je niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Niet omdat je theorie opzich niet zou kloppen, maar omdat je nu juist niet een sleutel als advies moet geven. Als de lezer van het antwoord een elektronische sleutel heeft, kan je deze hiermee slopen. Een euromuntje is een betere optie.
Draag leren zolen, deze leiden de elektriciteit af naar de aarde. Of leg bij het uitstappen je hand op het dak van de auto en stap uit terwijl je je hand op het dak houdt. Overigens zal het nu in de zomer wel meevallen, want de lucht is vrij vochtig en daardoor is er minder last van statische elektriciteit.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Draag leren zolen, deze leiden de elektriciteit af naar de aarde. Juist niet toch? Of leg bij het uitstappen je hand op het dak van de auto en stap uit terwijl je je hand op het dak houdt
? Heh, ik snap niks van je antwoorden. Ik zou juist zeggen dat dat niets uitmaakt. Hoe kan je dit technisch uitleggen?
paulus811
5 jaar geleden
Bedankt voor de min alvast, maar leren zolen neutraliseren statische elektriciteit. Klik anders even op de link hieronder, scroll naar methode 2 punt 3. Wat valt er niet te snappen aan 'leg bij het uitstappen je hand op het dak'? Maar goed, stap voor stap dan:
- je stopt je auto
- je opent je autodeur
- je legt je linkerhand op het dak van je auto
- je stapt uit Doordat je je hand op het dak legt voer je de statische lading af naar je auto over een groot oppervlak. En nee, het werkt niet bij een cabrio met stoffen of kunststof dak. https://nl.wikihow.com/Statische-elektriciteit-ontladen
LeonardN
5 jaar geleden
De min is niet van mij. Ik vraag juist even voor dat ik min (of als je me kan overtuigen plus ik het zelfs). Wat valt er niet te snappen aan 'leg bij het uitstappen je hand op het dak'? Maar goed, stap voor stap dan:
Ik snap de praktische uitleg wel, maar niet de elektrotechnische. Ik vraag dan ook om een technische uitleg, niet om een praktische. "Doordat je je hand op het dak legt voer je de statische lading af naar je auto over een groot oppervlak."
Wellicht handig omdat toe te voegen aan je antwoord, als je dat er niet bijzet is het voor velen niet veel anders dan eerst uitstappen en dan aanraken. Ik zeg niet dat je antwoord niet klopt, ik zeg dat ik het niet snap in waarom je methodes zouden werken. Met de link wordt het me nog niet helemaal duidelijk.
paulus811
5 jaar geleden
@LeonardN, allereerst excuus voor mijn foute link tussen jouw reactie en de min en eerlijk gezegd heb ik voor de 'hand op het dak' truc niet een plausibele verklaring. Ik doe dit zelf vooral in de winter omdat een medewerker van een autoshowroom dit ooit als tip gaf. Hij zag bij iedere auto waar ik uitstapte, mijn vingertoppen knetteren. Mijn sterke vermoeden is dat het daarin zit, voer je de statische lading af via je hele hand, dan voel je er niets van. Doe je datzelfde via je vingertoppen (en dat is wat er meestal gebeurt als je een autodeur aanraakt) dan wordt het geconcentreerd afgevoerd en voel je en soms zie je het zelfs. Je hebt gelijk dat het handig zou zijn om dit aan het antwoord toe te voegen, maar helaas kun je niet meer zoals vroeger, je antwoord bewerken (of ik weet niet hoe het moet....) Die leren zolen is ook iets wat ik weet, zonder de natuurkundige achtergrond te kennen. Het hele zolenverhaal is in 2012 ook al eens onderwerp in een GV vraag geweest overigens.
LeonardN
5 jaar geleden
Om je antwoord uit te breiden moet je op de drie puntjes drukken. Daarna "antwoord wijzigen". Hier een wikihow die je bewering ondersteunt.
https://nl.wikihow.com/Uit-je-auto-stappen-zonder-statische-schok
paulus811
5 jaar geleden
Thanks LeonardN.