Kan iemand mij een uitleg geven van de verandering van denken van Einstein?

Voor school voor het van ANW

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Einstein veranderde het denken van anderen met de relativiteitstheorie?

lees dit artikel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Albert Einstein (volgens mij was hij trouwens niet de enige in die periode) is tijd gaan beschouwen als iets relatiefs. Albert Einstein zag in dat, omdat de lichtsnelheid een constante waarde heeft in een vacuum, tijd en ruimte variabel moeten zijn.

Tijd werd voordien beschouwd als een meting die overal en altijd evensnel verliep. Einstein zag in dat tijd en ruimte verbonden zijn aan elkaar (tijdruimte) en afhankelijk zijn van, of relatief zijn aan de constante lichtsnelheid.

(Kan zijn dat ik dingen niet helemaal juist heb uitgelegd, maar dan zijn er vast mensen die mij willen corrigeren)

Zie hier een video die dit principe illustreert:

http://www.youtube.com/watch?v=C2VMO7pcWhg

Toegevoegd na 31 minuten:
Trouwens, dat is natuurlijk lang niet het enige waar Einstein anders in dacht. Het belangrijkste, dat waar hij het meest beroemd mee is geworden, is misschien wel dat hij inzag dat energie en massa twee manifestaties van een en hetzelfde fenomeen zijn:

E = mc^2

De energie (E) van een 'lichaam' is gelijk aan de massa (m) maal het kwadraat (^2) van de lichtsnelheid in een vacuum (c).

Het wikipedia artikel kan veel beter dan ik uitleggen hoe dit precies in elkaar zit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie

En nog uitgebreider in het Engelstalige artikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mass–energy_equivalence

Toegevoegd na 33 minuten:
Volgens mij is een van de twee concepten het logische gevolg geweest van het andere, maar ik kan even niet beredeneren welke het ander tot gevolg heeft gehad (als wat ik nu zeg überhaupt al waar is ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd de wet van newton door weinig mensen in twijfel werden getrokken. Deze wet verklaarde niet wat zwaartekracht precies was, maar wel dat deze er was en dat de zwaartekracht de planeten in hun baan hielden. Einstein wilde nu weten wat die zwaartekracht precies was.

Einstein had een hele nieuwe voorstelling van de ruimte. Om beter uit te leggen: Stel je voor dat je een tafelkleed strak spant en leg in de midden een zwaar object. In het tafelkleed ontstaat een kuil. Als je nu een balletje in het doek gooit volgt deze de kuil in het tafelkleed en draait rondjes rondom het zware object. Dat is precies wat zwaartekracht is: een schijnkracht. Het is niets meer dan een kromming in de ruimte door een zwaar object (voorbeeld de zon). Daarnaast wist Einstein dat de lichtsnelheid een absoluut maximum was en dat niets sneller ging dan het licht. Ook wist hij dat tijd relatief was, zo gaat de tijd langzamer lopen voor iemand naarmate de snelheid die diegene verplaatst groter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Natuurkunde kent drie periodes:
a. De pre-klassieke natuurkunde (Voor 1600)
b. De klassieke natuurkunde
1. 1600 - 1750: Gallileo, Newton e.a. ontwikkelden
mechanische beeld van de natuurkundige realiteit.
Deterministische: de ruimte is een grote klok, en je
kunt precies voorspellen hoe het hverleden en de
toekomst is
2. 1750 - 1900: Maxwel e.a. ontwikkelden de elektro
magnetische kant van natuurkundige realiteit,
inclusief het hoe en wat van licht. Magnetisme is
'hetzelfde' als electriciteit en licht is
elektromagnetische straling
c. De moderne natuurkunde (na 1900)
De ontwikkeling van de moderne natuurkunde, althans
de aanzet daartoe, is volledig en alleen het werk van
Albert Einstein.

Al voor 1900 deed Albert met wat vrienden onderzoek naar elektromagnetisme en optiek en kwam toen tot de conclusie dat de snelheid van licht relatief is. Dat was dus de verandering in het denken van Einstein

Voordien, in de Klassiek natuurkunde nam men aan dat
-> de tijd tussen twee gebeurtenissen onafhankelijk is van de beweging van de toeschouwer (als jij op de tribune zit en ik speel in het veld, dan is de tijd die verloopt tussen mijn schop naar de bal en het gaan over de doellijn, voor jou en mij gelijk)
-> de lengte tussen de doelpalen voor jou op de tribune en voor mij in het veld gelijk is.

Einstein geloofde dat dat niet zo was, dus dat zowel de tijd als de ruimte (lengte) WEL afhankelijk zijn van de beweging van de toeschouwer. Dus dat ruimte en tijd relatief waren m.b.t. de beweging van de toeschouwer.

In 1905 verwoordde hij dat in de Speciale Relativiteitstheorie. Einstein had hulp op de feitenlijke details van ‘onze’ Hendrik Antoon Lorentz (1853-1928) en voor de wiskunde erin van de rus Herman Minkowski(1864-1909). Het concept van de relativiet was al eerder geopperd door de italiaan Galileo(1564-1642)

De consequenties van deze gedachten waren zo diepgaand, dat de natuurkunde vanaf 1905 zich heeft beziggehouden met het uitwerken en doorrekenen van het denken van Einstein. Dit is de verandering die door het denken van Einstein werd ingezet.

Daarnaast heeft hij nog kunnen bewijzen dat atomen bestaan en vele andere 'nieuwerwetse gedachten' Vooral ook door te stellen dat tijdsdimensie als zodanig niet bestaat, maar dat het een combinatie is: spacetime.
Dat alleen al heeft immense consequenties voor de natuurkunde.