Hoe komt het dat ik veel 'orbs' op foto's zie als ik foto's maak van een wat groter gezelschap?

Vandaag was mijn zoon jarig en toen ik zojuist de foto's bekeek, zag ik veel 'orbs' op de foto's waar veel mensen op staan.
Wat kan hier een logische verklaring voor zijn?
Ik ben van mening dat het stofdeeltjes of iets dergelijks zijn, niks mysterieus dus, maar waarom dan alleen maar op de foto's met veel mensen erop? Het is niet de eerste keer dat dit me opvalt. Zie dit vaker bij foto's van groepen mensen.
Ik plaats dit bij natuur- en scheikunde omdat ik denk dat er een natuurlijke en niet spirituele verklaring voor is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb er even twee 'orbs' bijgevoegd n.a.v. reactie op de vraag. Zet de mensen liever niet online ;) Maar foto's staan er vol mee. Ze zijn ook best groot en geen vuiltjes op de lens. Meer mensen meer stof?

Toegevoegd na 6 dagen:
Twee nieuwe foto's toegevoegd van orbs voor een onweersbui.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het inderdaad stofjes zijn zou het kunnen liggen aan hoe je zoom is ingesteld. Bv als je verder uitzoomt om een groter gezelschap te fotograferen zie je ze wel en als je inzoomt juist niet...

Een prima uitleg van deze orbs vind je op onderstaande site. Hier wordt goed uitgelegd waarom deze orbs alleen verschijnen wanneer je fotografeert met flitslicht. Ook wordt uitgelegd dat je meer orbs ziet wanneer je fotografeert met een korte brandpuntsafstand - met andere woorden, wanneer je uitzoomt. Dit laatste verklaart waarom jij meer orbs ziet wanneer er meer mensen op de foto staan: hoe groter de groep die je fotografeert, hoe meer je moet uitzoomen om iedereen op de foto te krijgen. Het uitzoomen vergroot de kans dat er orbs ontstaan. Ik zou er meer over kunnen vertellen, maar ik denk dat ik je beter naar onderstaande site kan verwijzen. Mocht je na het lezen daarvan nog vragen hebben, dan kun je die hieronder in een reactie stellen. Ik zal dan mijn best doen je vragen te beantwoorden.

Bronnen:
http://www.skepsis.nl/orbs.html

Ik heb ook zulke foto's, ook als er niemand is dan ik zie ik veel orbs op de foto's. Toen ik eens mijn deken uitschudde en foto's maakte kwam ik om in de orbs ;-). En toch zijn er enkelen die iets anders lijken uit te stralen, het boeit mij wel. Maar eigenlijk lijkt het mij dus logisch dat er veel orbs zijn als er veel mensen zijn en als het om stofdeeltjes gaat. Veel mensen doen veel stofdeeltjes opwaaien. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal. Toegevoegd na 2 dagen: Deze foto laat zo'n stofje zien. Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem, een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-) De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit. Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Orbs ontstaan bij het gebruik van flitslicht die een reactie op stofdeeltjes en vochtdruppels geeft. Vooral kleine digitale camera's voorzien van ingebouwde flitslamp geven deze vertekening. omdat de flitser dicht bij de lens zit. Een natuurlijke oorzaak dus!

Hoop antwoorden al… enige wat ik nog wil toevoegen dat ‘orbs’ het duidelijkst worden als er ook sprake is van een klein diafragma (in combinatie met een groothoek-stand van de lens. Maak je een foto van een groot gezelschap dan is dat dat laatste wel zeker wanneer je iedereen op de foto wil hebben! Die kleine diafragma zorgt er in je ogen ook voor de dwarrels die je wel eens ziet. daar heb je ‘s zomers bij veel licht vaak meer last van. Je irissen knijpen dan zodat deze meer zichtbaar worden (iris=diafragma van je ogen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100