Hoe komt het dat ik veel 'orbs' op foto's zie als ik foto's maak van een wat groter gezelschap?

Vandaag was mijn zoon jarig en toen ik zojuist de foto's bekeek, zag ik veel 'orbs' op de foto's waar veel mensen op staan.
Wat kan hier een logische verklaring voor zijn?
Ik ben van mening dat het stofdeeltjes of iets dergelijks zijn, niks mysterieus dus, maar waarom dan alleen maar op de foto's met veel mensen erop? Het is niet de eerste keer dat dit me opvalt. Zie dit vaker bij foto's van groepen mensen.
Ik plaats dit bij natuur- en scheikunde omdat ik denk dat er een natuurlijke en niet spirituele verklaring voor is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb er even twee 'orbs' bijgevoegd n.a.v. reactie op de vraag. Zet de mensen liever niet online ;) Maar foto's staan er vol mee. Ze zijn ook best groot en geen vuiltjes op de lens. Meer mensen meer stof?

Toegevoegd na 6 dagen:
Twee nieuwe foto's toegevoegd van orbs voor een onweersbui.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Ritsuka
12 jaar geleden
heb je een voorbeeld foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! Mischien is het ook de lichtinval, op de lens, die het veroorzaakt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie boven ;) Het is wel een deel van de foto, ik zet liever geen mensen online.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, waar blijven de paranormale verklaringen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juzerneem, misschien omdat ik juist om andere verklaringen vraag ;)

Antwoorden (5)

Als het inderdaad stofjes zijn zou het kunnen liggen aan hoe je zoom is ingesteld. Bv als je verder uitzoomt om een groter gezelschap te fotograferen zie je ze wel en als je inzoomt juist niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een prima uitleg van deze orbs vind je op onderstaande site.

Hier wordt goed uitgelegd waarom deze orbs alleen verschijnen wanneer je fotografeert met flitslicht. Ook wordt uitgelegd dat je meer orbs ziet wanneer je fotografeert met een korte brandpuntsafstand - met andere woorden, wanneer je uitzoomt. Dit laatste verklaart waarom jij meer orbs ziet wanneer er meer mensen op de foto staan: hoe groter de groep die je fotografeert, hoe meer je moet uitzoomen om iedereen op de foto te krijgen. Het uitzoomen vergroot de kans dat er orbs ontstaan.

Ik zou er meer over kunnen vertellen, maar ik denk dat ik je beter naar onderstaande site kan verwijzen. Mocht je na het lezen daarvan nog vragen hebben, dan kun je die hieronder in een reactie stellen. Ik zal dan mijn best doen je vragen te beantwoorden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, in je link staat het letterlijk vermeld: Dat stof wordt binnenshuis in grote hoeveelheden in de lucht gebracht als er mensen in beweging zijn, of er op een andere manier lucht in wervelende beweging gebracht wordt. Vandaar dat foto's van feestjes en andere gezellige bijeenkomsten vaak door lichtbollen bedorven worden. Het was een kinderfeest met drukke kinderen, dus veel beweging ;) Dat zal de verklaring wel zijn van de vele orbs op de foto's!
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook een paar foto's met orbs. In mijn geval waren dat miniscule regenspetjes. In jouw geval zouden enkele (wellicht niet alle) orbs kunnen zijn veroorzaakt doordat iemand "vochtig heeft gesproken" in de buurt van jouw camera. Die orbs verdwijnen heel snel, ze verdampen namelijk letterlijk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens heb ik zelf nauwelijks last van orbs. Dat komt doordat ik een grote spiegelreflex heb. Het artikel uit mijn link legt uit dat orbs vaker optreden bij compacte camera'tjes.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, die orbs doen veel stof opwaaien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi omschreven en goeie bron!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad een compacte camera. Gewoon een standaard huis tuin en keuken camera.
Overigens heb ik tijdens een onweersbui ook eens hele mooie orbs op de foto gezet.
Het is toch wonderlijk en prachtig dat je iets dat je met het blote oog niet kunt zien, wel vast kunt leggen op de foto!
Daar kan wat mij betreft geen spirituele verklaring tegenop ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Zomer 2010 genomen met een Canon PowerShot S80, zie ik. En inderdaad: uitgezoomd en met flits gefotografeerd, tegen een donkere achtergrond. De beste methode om orbs te produceren. *Wat* die orbs dan zijn, is zo van achter mijn beeldscherm niet te zeggen. Stofjes of kleine waterdruppeltjes lijken het meest waarschijnlijk. Zonder de precieze omstandigheden te kennen is daar echter weinig over te zeggen.
Ik heb ook zulke foto's, ook als er niemand is dan ik zie ik veel orbs op de foto's. Toen ik eens mijn deken uitschudde en foto's maakte kwam ik om in de orbs ;-).
En toch zijn er enkelen die iets anders lijken uit te stralen, het boeit mij wel.
Maar eigenlijk lijkt het mij dus logisch dat er veel orbs zijn als er veel mensen zijn en als het om stofdeeltjes gaat. Veel mensen doen veel stofdeeltjes opwaaien.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.

Toegevoegd na 2 dagen:
Deze foto laat zo'n stofje zien.
Het is zo'n mooie dat ik het liever een Orb noem,
een soort zondagse naam voor een stofje...? ;-)

De orbs die ik fotografeerde nadat ik mijn deken opschudde, zagen er beduidend minder mooi uit.
Ik weet nog niet wat ik ervan denken zal.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel familie bij elkaar doet sowieso een hoop stof opwaaien, vooral als de warme en koude kant goed vertegenwoordigd is.. lol! Ik heb wel eens foto's gemaakt terwijl en flink geschuurd werd aan een vloer, wat denk je? Orbs bij de vleet! In een bos met vochtige lucht vraag je het toch af..
Stof zou daar toch niet ronddwarrelen... (?)
Kristal
12 jaar geleden
ehm... sorry voor al die herhalingen in de toevoeging... er ging echt even iets mis, GV zei almaar dat het niet lukte en ik klikte almaar om het toch te proberen...
Ik heb gewonnen zo te zien........ ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht al, toen ik in mijn mailbox keek, wat een hoop berichtjes van Kristal, haha :D Dit is inderdaad een hele mooie en ook erg helder. Je zou er inderdaad wel iets bij willen denken :) Het viel me trouwens op dat er op de foto's van het feestje één jongen heel veel orbs om zich heen had. Een stoffige jongen wellicht :D Oh, en Basmeyer, ik heb eens foto's gemaakt net voor een hevige onweersbui, het is jammer dat ik ze niet hier op de laptop heb staan, maar op die foto's stonden ook de meest wonderlijke orbs. De lucht was ermee bezaaid!
Het regende wel maar het waren geen regendruppels want binnen in huis zette ik ze ook op de foto.
Heb er toen een heleboel gemaakt omdat ik het zo mooi vond. Ik denk dat dit geladen deeltjes zijn die in de lucht hingen of iets in die geest, en deze verklaring vind ik eigenlijk ook wel wonderlijk. De rationele uitleg van iets kan soms ook een groot wonder zijn, vind je niet?
Het is toch prachtig dat je deeltjes die je met het blote oog niet kunt zien wel op de foto vast kunt leggen.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Rian, en nu heb ik de foto's achteraf nog kunnen deleten anders hadden er ook nog tig foto's op gestaan ;-)))
Met tekst lukt dat helaas niet. Heb je de orb ook van dichtbij gezien? Mooi he! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is prachtig deze lichtbol/orb (ik ben altijd van de lichtbollen geweest, ik fotografeer ze al ruim 15 jaar, voordat digitale fotografie in kwam).
Wat ik ook mooi vind, en dat kun je bij jouw foto goed zien, is dat er om de lichtbol een soort van elektriserende krans zit. De standaard stofjes verklaring door de flitser vind ik toch altijd nog wat dun voor de lichtbollen. Bovendien, hoe zit het dan met lichtbollen zonder dat de flitser is gebruikt. Of omgekeerde lichtbollen, waar het licht dus weg is (zwarte/donkere bollen - ik heb ze allemaal ;)
Ik sta nergens meer versteld van. Toch is het apart dat het fotograferen met de compactcamera er veel meer 'last' van heeft dan met de grote spiegelreflex camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RiaNino, dat is inderdaad bijzonder dat het er juist veel waren. Ik weet niet of je de ramen open had staan? Door een onweerbui zou juist door het hoge gehalte aan negatieve ionen in de lucht juist minder stof in de lucht moeten zitten.
Stof is meestal positief geladen, bij een ontmoeting met negatieve ionen wordt de lading neutraal waardoor ze bezinken. Lichtbollekes buiten fotograferen, als dit stof zou zijn, vind ik daarom ook erg apart. Bovendien zit er wel eens een 'beweging' in de bollen buiten, gezien het lichtstaartje.
Een flitslicht is zodanig kort dat de beweging van een stofdeeltje daar altijd mee bevroren zou worden. Naast dit technische gekwetter van me, vind ik ze super interessant, en kan ik genieten van dit mysterie - wat niet alles hoeft verklaard te zijn.
En als er dan tóch een verklaring komt, dan moet deze 100% zijn, zonder vraagtekens.
Kristal
12 jaar geleden
Hé, dat van die donkere bollen wist ik niet Bas. Interessant! Ja, ik heb hetzelfde, het is reuze boeiend, en als ik de orbs vergelijk dan kunnen er meerdere verklaringen mogelijk zijn. Want stof orbs zijn echt minder schitterend dan deze op de foto. Ik heb ook aardig wat foto's maar dan pas van de laatste jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de onweersbui foto's gevonden ;)
Zie de afbeeldingen bij mijn vraag.
Zoals je ziet zijn het foto's van buiten, Bas.
Interessant hè! Kristal, het is inderdaad een hele mooie Orb die je daar hebt. Hij lijkt een eigen karaktertje te hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Magnifique! Ook die ene orb bij jou in je woonkamer, Kristal. Die is erg mooi en gedetailleerd.
Orbs ontstaan bij het gebruik van flitslicht die een reactie op stofdeeltjes en vochtdruppels geeft. Vooral kleine digitale camera's voorzien van ingebouwde flitslamp geven deze vertekening. omdat de flitser dicht bij de lens zit. Een natuurlijke oorzaak dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop antwoorden al… enige wat ik nog wil toevoegen dat ‘orbs’ het duidelijkst worden als er ook sprake is van een klein diafragma (in combinatie met een groothoek-stand van de lens. Maak je een foto van een groot gezelschap dan is dat dat laatste wel zeker wanneer je iedereen op de foto wil hebben!
Die kleine diafragma zorgt er in je ogen ook voor de dwarrels die je wel eens ziet. daar heb je ‘s zomers bij veel licht vaak meer last van.
Je irissen knijpen dan zodat deze meer zichtbaar worden (iris=diafragma van je ogen).