Waar komt het hongergevoel vandaan?

Bijvoorbeeld zenuwen en verliefdheid spelen zich ook af in ongeveer hetzelfde deel v/d buik of maag. Alleen zijn dat emoties. Is het hongergevoel een emotie, of is het iets puur fysieks en zo ja, wat doet het lichaam dan precies om het hongergevoel te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In de maag wordt het hongergevoel opgewekt door het hormoon Ghreline. Dit hormoon is in 1999 ontdekt door een aantal Japanse artsen, merkwaardig genoeg cardiologen. Op zoek naar een stof die de bloedvatwand uitscheidt, stuitten zij bij muizen op een hormoon uit de maagwand die de hypofyse aanzet om groeihormoon uit te scheiden en die naar later bleek tegelijk via de hypothalamus een hongergevoel verwekt. Ze noemden de stof ghreline naar de oud-Indo-Europese woordwortel 'ghre', waarvan 'groei' afkomstig is. Het was hen een raadsel waarom de afscheiding van groeihormoon werd geregeld vanuit de maag en niet vanuit de hypothalamus, zoals je zou verwachten. Een jaar later merkten medewerkers van een farmaceutische firma dat ratten moddervet werden na toediening van ghreline. Toen de stof ook bij de mens de eetlust bleek te stimuleren, raakte het onderzoek in een stroomversnelling. Vóór de maaltijd komt er steeds meer ghreline in het bloed, waardoor een almaar knagender gevoel van honger ontstaat, en meteen na het eten daalt het weer. Als je langere tijd niet eet, neemt de maag dus tegenmaatregelen door met ghreline een gevoel van honger te verwekken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gevoelens van honger en verzadiging komen vanuit de hersenen, vanuit de hypothalamus, waar zich het honger- en verzadigingscentrum bevindt. Bij de regulatie van honger en verzadiging spelen allerlei stoffen een rol die de communicatie verzorgen tussen de zintuigen, het maagdarmkanaal, het bloed en de hypothalamus. Deze stoffen geven de signalen van deze verschillende systemen door en worden daarom boodschappers of transmitters genoemd.