Regent het op bepaalde plaatsen structureel meer of minder dan ergens anders?

Valt bijv. in Arnhem altijd meer regen dan in Utrecht? Zo ja, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik leerde vroeger bij aardrijkskunde dat bij bergen het vaak aan de ene kant véél meer regent dan aan de andere kant, dat heeft iets te maken met dat de wolken die aan komen waaien dan omhoog moeten, of de luchtdruk oid. Maar in Nederland hebben we alleen kleine heuvels, en daarvoor geldt dat denk ik niet.

Antwoorden (2)

Ja, d'r zijn zeker verschillen! Gemiddeld valt er per jaar 690 tot ruim 900 mm aan neerslag in Nederland. De droogste plaatsen komen voor in het zuidoosten van Nederland (midden-Limburg), de natste op de Veluwe. In de zomer valt de regen in de regel met grotere hoeveelheden dan in de winter. Door de warmte kunnen fikse buien ontstaan, waardoor dan in korte tijd meer regen valt dan in de koude periode van het jaar. In de nazomer en herfst vallen de zwaarste buien vaak in de kustprovincies, omdat het warme zeewater de buien dan activeert....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op wereldschaal heb je natuurlijk te maken met klimaatverschillen. Het klimaat word o.a. bepaald door de hoeveelheid neerslag.
Op landelijke schaal of regionaal zie of merk je ook verschillen. Dit kan komen o.a. omdat de "warmere" bewolking lokaal tegen een koud element "botst" zoals een rivier of groot meer waardoor juist daarvoor de wolk condenseert; Het regent dan.
Let er maar eens bij regen op of het voor of achter een rivierbrug meer of minder regent. Vaak is dat zo.
Dus als antwoord op de vraag dan kan het zeker zo zijn.