Hoe kan het dat een stenen huis brand?

Ik vind het logisch dat een houten huis snel afbrand, maar ik vraag me af hoe een stenen huis kan branden. Je kunt een losse baksteen toch ook niet in brand steken met een brandbare stof, dus hoe kan het dat een compleet stenen huis toch af kan branden wanneer de brand buiten ontstaat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Baksteen brandt zelf niet maar geeft wel warmte door. Als er achter de bakstenen bijvoorbeeld isolatieschuim ligt, kan dat door de hitte wel in brand vliegen. Onderschat niet de temperaturen die bij een brand ontstaan, die kunnen zeer hoog zijn, tot wel 1.000 graden. Door de hitte kan een betonnen of stenen constructie ook springen, waardoor een muur instort, ook al vliegt die dan niet daadwerkelijk in brand.
Ritsuka
6 jaar geleden
het behang, de isolatie, de gordijnen, de meubels, de vloer, etc. is wel brandbaar.
Thecis
6 jaar geleden
Vele dingen kunnen branden. Wat weinig mensen weten (of zich beseffen) is dat bijvoorbeeld metaal kan branden bij hoge temperaturen (https://www.popsci.com/diy/article/2007-10/burning-metal). Overigens is dat een kleine ramp voor de brandweer, deze branden zijn zeer moeilijk te blussen... Voor zover ik weet, zal steen zelf niet branden. Maar door de extreme hitte die bij een brand ontstaat (Zoals JanJ2002 al aangeeft), kunnen stenen splijten, verpulveren waardoor er weinig overblijft van huis.

Antwoorden (1)

Alleen het brandbare materiaal van een stenen huis brandt.
Je zult na een totaal afgebrand huis nog altijd het stenen skelet en onbrandbare delen blijven zien.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De stenen zelf branden dus niet? Maar hoe kan het brandbare materiaal achter of in een stenen muur dan wel in brand raken wanneer er bijvoorbeeld brand voor de gevel is? Komt dat doordat het voegsel wel kan branden?
SimonV
6 jaar geleden
Houtwerk bij de gevel kan branden. Of de brand kan glas doen springen waarna de gordijnen vlam vatten.
anneliez
6 jaar geleden
de stenen of het voegsel branden niet, maar kunnen wel breken door de hitte, en dan heeft het vuur vrij spel