Wat wordt er bedoeld met 'sociale dieren' in de sociologie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Castle
6 jaar geleden
Hetzelfde als bij 'sociale mensen' alleen dan dieren. (hoe ze in de maatschappij staan en tot elkaar, etc, etc) Ook kan het betrekking hebben op het humaniseren van dieren.

Het beste antwoord

De normale sociologie houdt zich niet bezig met dieren. De diersociologie wel.

Sociale dieren zijn dieren die sterk met andere dieren interacteren; gewoonlijk doen zij dit met dieren binnen hun eigen groep. Dit kan zover gaan dat zo'n groep dieren een duidelijk herkenbare samenleving vormt. Veel dieren zijn in zoverre sociaal dat zij een binding tussen moeder en kind aangaan, en dat mannetjes en vrouwtjes specifieke vormen van interactie laten zien voordat zij tot de paring overgaan.

De term sociaal dier wordt meestal echter alleen toegepast, wanneer er sprake is van een niveau van sociale organisatie dat veel verder gaat dan dit. Er dient bijvoorbeeld sprake te zijn van permanente groepen van volwassenen dieren die langdurig met elkaar samen leven, en waar binnen de groep duurzame relaties tussen individuen bestaan. Het meest bekende voorbeeld van een sociaal dier is de gedomesticeerde hond.

Toegevoegd na 30 minuten:
Bij mensen wordt soms gesproken over een "sociaal dier", als iemand graag "als een vis in het water" tussen de mensen verkeert en zich daarbij betrokken en geïnteresseerd gedraagt.
SimonV
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
De inzichten veranderen hierin wel heel snel. Diverse onderzoeken laten veel meer sociaal gedrag bij dieren zien, Dit vraag dus ook meer aanpassing van ons als mensen. Emoties bij honden moeten veel serieuzer genomen worden bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus dieren spelen een belangrijke rol bij het bestuderen van mensenlijk gedrag en daarom worden individuen in sociologie als sociale dieren gezien...?
SimonV
6 jaar geleden
Zo kun je het ook zeggen! Hier nog wat info erover: http://www.studylecturenotes.com/social-sciences/sociology/354-humans-are-social-animals-relationship-of-man-and-society