Koper is toch een zware metaal en dus ongezond?

Eten uit koperen pannen lijkt me ongezond omdat je dan teveel koper kan binnenkrijgen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met zware metalen worden metalen aangeduid met hoge giftigheid en een hoog atoomgetal, koper is dat niet.
LeonardN
6 jaar geleden
@Lumiere wat wil je eigenlijk weten? -Wordt koper gerekend tot de zware metalen?
-Is het binnen krijgen van koper schadelijk?
-Is het eten uit pannen die men "koperen pannen" noemt altijd schadelijk? Want de vraagstelling is nu wat vertroebelt door deelconclusies. Als koper geen zwaar metaal is, kan koper nog steeds schadelijk zijn.
Als koper een zwaar metaal is/of schadelijk is, hoeft een "koperen pan" nog niet gelijk een gevaar op te leveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, anders zouden drinkwaterleidingen ook niet van koper zijn, en waarschijnlijk wordt het niet opgenomen in het bloed vandaar dat het niet bestaat.
Wel weet ik dat vroeger veel van lood was of loodverbindingen bevatte, onder andere Loodhoudende benzine met Tetra-Ethyllood en loden pannen. Vandaar dat je beter geen loodhoudende producten voor drinkwater mag gebruiken, omdat het een te grote impact heeft op de gezondheid.
LeonardN
6 jaar geleden
@HVinduction12 Je argument is een drogredenering. Koperen leidingen waar water doorheen stroomt is niet gelijk aan een pan waarin je bakt. Vooral een probleem zou het zijn als men zure producten bereidt in een koperen pan (zonder andere laag, zoals tin of RVS). Hier een andere vraag+antwoord die ook weer waarschuwt voor koper + hardheid van water: https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/8279/Mag-drinkbaar-water-door-koperen-leidingen-worden-aangevoerd-Is-er-dan-geen-gevaar-voor-het-innemen-van-giftige-koperzouten

Antwoorden (3)

https://s.vk.nl/s-a797463/
Dit wordt geen vrolijk antwoord. Koperen pannen moeten 'vertind' worden; de binnenkant moet met een laagje tin bedekt worden, omdat koper giftig is. Navraag, onder meer bij de professionele handel in horecabenodigheden Duikelman in Amsterdam, leert ons dat dat niet meer mogelijk is in Nederland. Liefhebbers laten het op reis doen in België of Frankrijk, maar de prijs is dermate fors dat je er beter 'gewone' pannen voor kunt kopen. Laat u niet verleiden tot het aanbod van bedrijven om uw pan langs elektrolytische weg te vertinnen. Dat levert zo'n dun laagje op dat het na een paar keer roeren beschadigd raakt. Een koperen pan zonder tin kan nog wel gebruikt worden voor zoete bereidingen, zoals het maken van jam en chocoladegerechten. Maar omdat dat ook in de professionele keuken weinig gebeurt, ziet u koperen pannen vandaag de dag voornamelijk als decoratie. Vroeger werd koper gebruikt wegens de meer dan uitstekende geleidende eigenschappen. Tegenwoordig wordt het metaal nog steeds om die reden toegepast, maar nu (net als het nog populairdere, ook zeer geleidende) aluminium, gevat in laagjes staal. Die dure constructie vertaalt zich naar een hoge pannenprijs, maar het is het waard.
fremar
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Tin is ook een zwaar metaal
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zware-metalen.aspx
@fremar hoe verklaar je jou verhaal dan met vertinnen koperen pannen
LeonardN
6 jaar geleden
Uiteindelijk zal je van iets de binnenkant moeten maken. Tin zal minder snel loskomen of minder schadelijk zijn dan koper. Ook hetgeen je erin bereidt lijkt belangrijk te zijn (zuren).
fremar
6 jaar geleden
Tin zelf is niet giftig, maar tinverbindingen wel.
Enkel als je er teveel van binnenkrijgt is koper ongezond en het wordt soms inderdaad tot de zware metalen gerekend:

Ook koper, mangaan en zink, hoewel essentiële sporenelementen die alleen in overdosering toxisch zijn en niet erg zwaar, worden wel tot de zware metalen gerekend.

Over je uitleg onder de vraag:
Vertinnen en onderhoud
Het materiaal koper geleid warmte dus heel goed. Maar koken op alleen koper is giftig voor mensen. Daarom zijn alle koperen pannen voorzien van een tinnen laag. Deze laag maakt het mogelijk om in deze pannen te koken. Deze laag is dus erg belangrijk. Er gaan op het internet wilde verhalen rond over een mogelijk gevaar van koperen pannen. Wat belangrijk aan deze pannen is het onderhoud. Net zoals je mooie keukenmessen zorg je ook goed voor je mooie pannen. Dit betekent dat ze niet in de vaatwasser mogen, maar altijd met de hand afgewassen worden. Het liefste snel na de bereiding. Zorg er daarnaast voor dat je nooit met scherpe objecten in de pan roert. Dit kan leiden tot schade in het tin. Meer informatie over de veiligheid van koperen pannen vind je op Wikipedia.

Ook tin kan enige schade opleveren, men gebruikt nu vaak RVS.

Toegevoegd na 13 minuten:
https://www.supermarktaanbiedingen.com/public/images/discount/2015/48/495780.jpg
Dit soort pannensets is waarschijnlijk met RVS bekleed aan de binnenkant.

Toegevoegd na 30 minuten:
-Wordt koper gerekend tot de zware metalen? Ja, vaak wel.
-Is het binnen krijgen van koper schadelijk? Bij een te hoge dosering wel.
-Is het eten uit pannen die men "koperen pannen" noemt altijd schadelijk? Nee, vaak zit daar een tin laag die haast niet/veel minder schadelijk is of RVS in.

Toegevoegd na 2 uur:
https://www.lenntech.nl/schadelijke-stoffen/zware-metalen.htm
Zware metalen komen in de natuur voor, ze hebben dan een dichtheid groter dan 6 g/cm3. De soorten die het meest voorkomen in de natuur zijn; kwik, lood, cadmium, chroom, koper, arseen, nikkel, kobalt en magnesium. De meest toxische van deze stoffen zijn lood, cadmium en kwik.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
@ LeonardN
"als je er teveel van binnenkrijgt is koper ongezond en het wordt soms inderdaad tot de zware metalen gerekend:" Alles waarvan je teveel binnenkrijgt is ongezond/schadelijk/dodelijk. Als je teveel water drinkt kun je overlijden.
Dus water is een zwaar metaal. Toch?
LeonardN
6 jaar geleden
Nee. Ik zeg niet DUS het wordt...\
Ik bewijs de stelling in de vraag, het wordt tot de zware metalen gerekend punt uit. Als ik had gezegd:
als je er teveel van binnenkrijgt is koper ongezond dus het wordt soms inderdaad tot de zware metalen gerekend:" Had je een punt gehad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de uitgebreide duidelijke antwoorden allemaal:-)
Koper is een vaste stof die niet uit zichzelf deeltjes afgeeft aan je eten. Ook drinkwaterleidingen zijn gemaakt van koper en dat water kun je veilig en onbeperkt drinken. Koper kan echter wel reacties aangaan met andere stoffen, waaronder zuren in voedingsmiddelen, waardoor ongezonde stoffen in het eten terecht kunnen komen. Zuren en zouten zorgen voor reacties met het koper die je niet wilt, terwijl suikers die reacties juist kunnen verminderen of verhinderen.

Koperen pannen om in te koken zijn voorzien van een binnenkant van tin of rvs, zodat het voedsel niet in direct contact komt met het koper. Deze binnenlaag moet je dus niet beschadigen om de pan veilig voor alle soorten gerechten te kunnen gebruiken.

Een koperen pan of ketel zonder beschermende binnenlaag is gewoon bruikbaar, maar niet voor alle gerechten. In een puur koperen ketel kun je wel water koken en ook voor de bereiding van bijvoorbeeld jam worden wel koperen pannen gebruikt zonder binnenlaag. De suikers (uit het fruit zelf + de toegevoegde suikers) zorgen ervoor dat de zuren uit het fruit niet reageren met het koper.

Koper kan oxideren en dan ontstaat een groenig laagje. Om een koperen pan veilig te gebruiken moet deze altijd schoon zijn en vrij van oxidatie. Regelmatig poetsen dus.

Koks gebruiken graag koperen pannen (met binnenlaagje) voor het bereiden van o.a. sausen of om biefstuk te bakken. Omdat koper de warmte goed en gelijkmatig geleidt heeft de kok met een koperen sauspan volledige controle over de temperatuur van de saus. Juist bij sausen die heel even kort aan de kook gebracht moeten worden is dat ideaal. Voor het koken van soepen, aardappelen of groenten heeft het geen meerwaarde. Daarvoor kun je net zo goed een rvs pan gebruiken. Als iets 10 minuten (of langer) moet koken maakt het niet uit of de pan een halve minuut sneller warm is.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Duidelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank jullie wel voor de uitgebreide duidelijke uitleg:-)