Hoe weet je of het een a- of b-bestuursorgaan is?

Ik weet wat de betekenis is van een a- en een b-bestuursorgaan, zoals beschreven in 1:1 Awb en ik weet ook dat in 2:1 Bw staat dat onder andere de Staat, Gemeente, Provincie en de Waterschappen onder een A-bestuursorgaan vallen, maar ik zou niet weten hoe ik nu kan vinden waar bijvoorbeeld de directeur van de Politieacademie onder valt... Zou iemand dat kunnen uitleggen met een stappenplan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
27.7K
tinus1969
6 jaar geleden
De directeur is geenbestuursorgaan.
tinus1969
6 jaar geleden
heb je hier wat aan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuursorgaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen aan bovengenoemde Wikipedia heeft de vragensteller niets. Op grond van de nieuwe Politiewet2012, die op 1 januari 2017 van kracht is geworden is de politieacademie een rechtspersoon gebleven met volledige rechtsbevoegdheid, maar het college van bestuur is vervangen geworden door de directeur.
In het nieuwe model is de directeur van de Politieacademie een zelfstandig bestuursorgaan.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/2017-01-01
Staatsblad nr 203, jaargang 2016 en op 1 januari 2017 inwerking getreden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-203.html

Het beste antwoord

A-bestuursorganen zijn organen van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht zijn ingesteld (art. 1:1 lid 1 sub a Awb).
In art. 2:1 BW staan de rechtspersonen die krachtens publiekrecht zijn ingesteld, zoals de staat, de provincies en de gemeenten.
Voorbeelden van A-bestuursorganen zijn de regering en individuele ministers (art. 42 Gw), provinciale staten en het college van gedeputeerde staten (art. 6 Provinciewet) en het college van burgemeester en wethouders (art. 6 GemW).

Naast A-bestuursorganen bestaan ook B-bestuursorganen. Dit zijn andere personen of colleges die met enig openbaar gezag bekleed zijn (art. 1:1 lid 1 sub b Awb). Voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse Bank NV, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen en OV-studentenkaart BV.
Maar het kan zelfs een garagehouder zijn die bevoegd is AP-keuringen uit te voeren.

De vraag of sprake is van een A-bestuursorgaan, kan pas aan de orde komen nadat is vastgesteld dat van een A-bestuursorgaan geen sprake kan zijn. Een B-bestuursorgaan is dus per definitie geen A-bestuursorgaan.
A-bestuursorgaan: “een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld”. Dit houdt in dat in de wet staat dat deze organen rechtspersoonlijkheid hebben.
B-bestuursorgaan: “een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed”. Deze B-organen kunnen weer in twee soorten worden onderverdeeld. Ten eerste zijn er de personen of colleges die wel door de wet bevoegdheden krijgen opgelegd, zoals de APK-keurmeester. Ten tweede zijn er B-organen waarbij er niet in de wet terug te vinden is dat zij met enig openbaar gezag bekleed zijn. Dit moet dan uit de omstandigheden van het geval afgeleid worden.
‘Met openbaar gezag’ gekleed houdt in dat het orgaan bevoegd is om eenzijdig rechten of plichten voor een ander in het leven te roepen of bindend vast te stellen. Dit is dus een materieel criterium.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoe kan ik dan bv vinden dat de directeur van de politieacademie een a-bestuursorgaan is??
SimonV
6 jaar geleden
"De directeur van de Politieacademie is een zelfstandig bestuursorgaan".
http://njb.nl/wetgeving/staatsbladen/de-politieacademie.13444.lynkx Maar of hij een A- of B-bestuursorgaan is, moet ik voor alle zekerheid even met een deskundige overleggen. Even geduld dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit zijn alle publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen (waaronder de Politieacademie) die niet onder het ambtelijk-hiërarchisch gezag van een minister vallen.
https://www.erfgoedinspectie.nl/toezichtvelden/archieven/geinspecteerde-instellingen/publiekrechtelijke-zelfstandige-bestuursorganenhttps://www.erfgoedinspectie.nl/toezichtvelden/archieven/geinspecteerde-instellingen/publiekrechtelijke-zelfstandige-bestuursorganen De Nationale Politie is op grond van de
Politiewet 2012, artikel 25, lid 1. een Publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorgaan. Als een bestuursorgaan een persoon of college is dat met enig openbaar gezag is bekleed is het een 'b-orgaan'.
Het collega van bestuur van de Politieacademie was een 'b-orgaan.
Het College is in de nieuwe Politiewet2012 vervangen geworden door de directeur van de Politieacademie.
De directeur van de Politieacademie is dus een
'b-orgaan'.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt!