Bestaan er mensen die kleuren zien, die de meeste andere mensen niet zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Normaalgesproken kun je stellen dat we dezelfde bouw hebben. In het oog, op het netvlies bevinden zich de kegeltjes en staafjes. Dit zijn een soort van lichtgevoelige cenuwcellen waarbij de taak va de kegeltjes is, het waarnemen van kleuren. De staafjes zorgen voor zwart wit (licht donker)
Het zou kunnen dat door mutatie bijvoorbeeld, een persoon extreem veel kegeltjes krijgt (mij zijn geen voorbeelden bekent maar zuiver theoretisch zo dat kunnen)da zou hij wellicht kleuren intenser kunnen waarnemen. Of hij dan ook echt andere kleuren kan zien klaat zich moeilijk bewijzen. Er moet dan toch ook een naam voor die kleur zijn.
Omgekeert zijn er wel mensen die kleuren niet zien die de meeste wel zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel leuk zijn kleuren te zien, die een ander niet ziet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee jelle ik ga uit van een theoretische mogelijkheid, ik had ook kunnen zeggen genetische manipulatie. Stel dat we van een valk een gen zouden nemen wat ultrviolet licht kan waarnemen.....Het is nog theorie.

Andere antwoorden (3)

Hm.. Gevioeligheid van de ogen buiten het bereik van de normale golflengtes bedoel je? Ongetwijfeld zijn er verschillen in de gevoeligheid van de kegeltjes en staafjes. Maar echt andere golflengtes in de vorm van 'Hij ziet ultraviolet' nee, dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk in geval van hallucineren en wanen. Als je zintuigen kunnen hierdoor worden beinvloed. Met name bij LSD gebruik treed je buiten de werkelijkheid en 'ervaar' je dingen anders dan dat zij eigenlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die mensen zijn er,er zijn nml mensen die je aura kunnen zien en welke kleur deze heeft.