Waarom groeit er geen boom uit de zaden van een klokkenhuis die ik in mijn tuin gooi?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Puur natuur gezien zijn bovenstaande antwoorden onzin. De natuurlijke functie van een appel is neervallen, verrotten, en daardoor de voedingsbodem vormen van de zaadjes in het midden (die natuurlijk dan niet echt begraven zijn, maar tegen die tijd wel zijn bedekt door de afgevallen boombladeren. Ik denk dat het probleem meer ligt bij de diverse "hybride" appelrassen, die net zoals met veel ander fruit, ze ontwikkelen wel zaden, maar zijn zover doorgefokt dat deze niet levensvatbaar zijn. Extreme voorbeelden hiervan zijn bananen/pitloze druiven/moderne komkommers e.a. waarbij we nu zover zijn dat de zaadjes al haast verdwenen zijn. Ik denk dat als je pitten neemt van een wat "ouder" appelras (goudreinet bv) het wel lukt. Toegevoegd na 5 dagen: Ik geef cryofiel gelijk! Wij als mensheid hebben echt elk contact met onze natuurlijke omgeving verloren! en de halve waarheid, zit ergens in het midden.

Waarschijnlijk omdat die zaden onder de grond moeten zitten willen ze kunnen groeien, dan krijgen ze de juiste voedingsstoffen.

Omdat het zaadje wordt omhuld door stoffen (de cellen van het klokhuis) waar een zaadje niets mee kan. Het zaadje heeft elementaire in water opgeloste stikstof en fosforverbindingen nodig on te groeien. Geen koolhydraten, eiwitten en vetten. Pas als het klokhuis is opgegeten (wat de functie is van de vrucht) krijgt het zaadje een kans.

1 Vrijwel alle appels worden onrijp geplukt, dus is dat zaad ook niet voldoende uitgegroeid, dus nauwelijks of niet kiemkrachtig. 3 Klokhuizen worden gegeten door veel dieren, dus weg zaadjes. 4 Kiemende appelzaadjes worden vaak opgevreten door de slakken. 5 Kiemende appelzaadjes die boven de grond liggen, zijn zeer gevoelig voor uitdroging, dus gaan dood. 6 Kiemende appelzaadjes moeten wel voldoende licht hebben om te kunnen groeien, in de zomer tussen al die andere planten in hebben ze vrijwel geen kans. 7 Niet alle appelzaadjes zijn kiemkrachtig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100