Waarom groeit er geen boom uit de zaden van een klokkenhuis die ik in mijn tuin gooi?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
MoniqueT
10 jaar geleden
Misschien worden ze opgegeten door vogels?

Het beste antwoord

Puur natuur gezien zijn bovenstaande antwoorden onzin.
De natuurlijke functie van een appel is neervallen, verrotten, en daardoor de voedingsbodem vormen van de zaadjes in het midden (die natuurlijk dan niet echt begraven zijn, maar tegen die tijd wel zijn bedekt door de afgevallen boombladeren.

Ik denk dat het probleem meer ligt bij de diverse "hybride" appelrassen, die
net zoals met veel ander fruit, ze ontwikkelen wel zaden, maar zijn zover doorgefokt dat deze niet levensvatbaar zijn.
Extreme voorbeelden hiervan zijn bananen/pitloze druiven/moderne komkommers e.a. waarbij we nu zover zijn dat de zaadjes al haast verdwenen zijn.

Ik denk dat als je pitten neemt van een wat "ouder" appelras (goudreinet bv) het wel lukt.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik geef cryofiel gelijk!
Wij als mensheid hebben echt elk contact met onze natuurlijke omgeving verloren! en de halve waarheid, zit ergens in het midden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De functie van een vrucht is juist opgegeten te worden en elders uitgepoept te worden. Dit om de nakomelingen van de plant te verspreiden.
Elke plant heeft daarvoor zijn eigen methode. Een verleidelijke, voedzame vrucht vormen is daar één van.
Castle
10 jaar geleden
Maar is dit bij een appel ook zo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een besje is dat geldig, voor een appel heb je een condor nodig!
Cryofiel
10 jaar geleden
De wilde appel was klein en werd, voor of na het van de boom gevallen, gegeten door kleine dieren. Dat eten was essentieel voor het verspreide van de zaden. Alleen de huidige kweekappels zijn onnatuurlijk groot. Wij denken dat dat de normale appels zijn, maar dat komt alleen maar doordat we nog nooit een natuurappel hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik kan bijna plussen, maar nog net niet. Anders had er een +je bijgestaan! Dit is het antwoord waarom zaaien vanuit groente / fruit niet meer werkt.
De soorten gewassen die mensen nu grotendeels eten zijn inderdaad niet of nauwelijks te zaaien.
Met biologisch gewas wil het vaak wel beter ontkiemen, maar het beste is om inderdaad gewoon de oude en Normale soorten te nemen (en ik ben er persoonlijk voor om die gentech de deur uit de donderen en weer normaal te gaan doen met zijn allen :) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(zo, niveau 2. hier is je plusje!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
joepie

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk omdat die zaden onder de grond moeten zitten willen ze kunnen groeien, dan krijgen ze de juiste voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het zaadje wordt omhuld door stoffen (de cellen van het klokhuis) waar een zaadje niets mee kan.
Het zaadje heeft elementaire in water opgeloste stikstof en fosforverbindingen nodig on te groeien. Geen koolhydraten, eiwitten en vetten.
Pas als het klokhuis is opgegeten (wat de functie is van de vrucht) krijgt het zaadje een kans.
Reddie
10 jaar geleden
1 Vrijwel alle appels worden onrijp geplukt, dus is dat zaad ook niet voldoende uitgegroeid, dus nauwelijks of niet kiemkrachtig.
3 Klokhuizen worden gegeten door veel dieren, dus weg zaadjes.
4 Kiemende appelzaadjes worden vaak opgevreten door de slakken.
5 Kiemende appelzaadjes die boven de grond liggen, zijn zeer gevoelig voor uitdroging, dus gaan dood.
6 Kiemende appelzaadjes moeten wel voldoende licht hebben om te kunnen groeien, in de zomer tussen al die andere planten in hebben ze vrijwel geen kans.
7 Niet alle appelzaadjes zijn kiemkrachtig.