Zijn zwarte gaten koud of warm?

Als moleculen en atomen de temperatuur van 0 gr Kelvin bereiken, houdt de interne beweging en straling op, begrijp ik. In een zwart gat zijn alle atomen samengeperst door de enorme zwaartekracht. Geldt hier dan het omgekeerde dat als atomen niet meer bewegen dat het daar stervenskoud is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
erotisi
6 jaar geleden
ín zwarte gaten zijn zeer waarschijnlijk geen atomen of moleculen. Misschien dat na het ontstaan er wel wat van kan worden opgeslorpt wat in de buurt is. Maar formeel geproken hoeft een zwart gat geen atomen te hebben want dat zijn minimaal alleen neutronen. Of daar een temperatuur aan kan worden toegeschreven weet vermoedelijk nog niemand wat die is?

Het beste antwoord

Ga er sowieso van uit, dat de "zwarte gaten" gebaseerd zijn op theoretische berekeningen; hoe knap dan ook.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_gat
In 1916 publiceerde Einstein de algemene relativiteitstheorie, een nieuwe theorie over de zwaartekracht. Enkele maanden later vond Karl Schwarzschild het door de relativiteitstheorie voorspelde zwaartekrachtsveld voor een puntmassa, waaruit de theoretische mogelijkheid van een waarnemingshorizon bleek. Schwarzschild zelf beschouwde deze horizon niet als fysisch realistisch; de waarnemingshorizon bleek later echter wel degelijk betekenis te hebben en wordt tegenwoordig geïnterpreteerd als de "rand" van het zwarte gat.

Je moet echter wel rekening houden met de causaliteit (oorzaak en gevolg):
causaal verband: oorzakelijk verband tussen twee of meer feiten.
b.v Het is koud en ik krijg kippenval. Oorzaak en gevolg kun je niet omdraaien:
Ik krijg kippenvel, maar het hoeft niet koud te zijn.

m.a.w. Bij 0 graden Kelvin zitten alle atomen "vast" betekent niet, dat als in een zwart gat alle atomen vast zitten het 0 K (dus meer dan stervenskoud) moet zijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
Samenvattend kun je dus stellen:
Niemand weet of de zwarte gaten koud of warm zijn.