Is kwantitatief en beschrijvend onderzoek hetzelfde en is kwalitatief en experimenteel onderzoek hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Beschrijvend onderzoek is onderzoek waarbij de onderzoeker een situatie beschrijft, aangeeft welke aspecten belangrijk zijn en de onderlinge relaties duidt.
Beschrijvend onderzoek kan heel eenvoudig zijn, bijvoorbeeld: vinden de inwoners van de gemeente dat er een nieuw zwembad moet worden gebouwd? Het kan ook ingewikkeld zijn waarbij allerlei onderlinge relaties en verschillen moeten worden beschreven. Bijvoorbeeld: vinden de inwoners van een gemeente dat er een nieuw zwembad moet worden gebouwd en hangt de mening van het zwembad samen met leeftijd, geslacht, afstand tot het zwembad ……..  In dat geval kun je het beste gebruik maken van een conceptueel model waarin je van te voren al aangeeft welke aspecten van belang zijn om te onderzoeken.
https://hulpbijonderzoek.nl/online-woordenboek/beschrijvend-onderzoek/

kwantitatief onderzoek
Hierbij gaat het om onderzoek onder een relatief groot aantal personen. Dit onderzoek is oppervlakkiger, maar daar staat tegenover dat de uitkomsten  generaliseerbaar zijn. Kwantitatief onderzoek levert voornamelijk 'harde' cijfermatige gegevens op. (vb: kijkdichtheid van tv- of radioprogramma's
http://www.encyclo.nl/begrip/Kwantitatief%20onderzoek

Kwalitatief onderzoek?
Bij kwalitatief onderzoek staat de beleving centraal. Kwalitatief onderzoek is daarmee interpretatief van aard. Centraal staat de subjectieve betekenisverlening. Bij kwalitatief onderzoek worden onderzoekseenheden in de omgeving als geheel onderzocht. Dat wordt “holistisch onderzoek” genoemd.
https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/88702-kwalitatief-onderzoek.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Experimenteel onderzoek

Bij experimenteel onderzoek worden de onderzoekseenheden willekeurig over twee of meer groepen verdeeld, waarna deze groepen aan verschillende proefomstandigheden worden blootgesteld. Bij observationeel onderzoek zijn de groepen gegeven en kunnen zij op meer dan één factor van elkaar verschillen.
http://www.encyclo.nl/begrip/Experimenteel%20onderzoek

Toegevoegd na 2 minuten:
De vier genoemde onderzoeksmethoden zijn dus verschillend.