In de bron vind je afbeeldingen van de eerste electrische rolstoelen ( 1936 En 1940 )

https://www.quora.com/What-was-the-first-electric-wheelchair
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, bedankt. Maar ik heb ook gelezen dat er al in 1916(!) een keer een elektrische rolstoel is ontwikkeld. Dit was in Londen. Alleen verkocht deze helaas niet zo goed....
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik vind in verschillende bronnen dat in Londen in 1916 _gemotoriseerde_ rolstoelen werden gemaakt, zonder nadere informatie trouwens. Dus die hoeven niet elektrisch geweest te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien een domme vraag, maar wat is dan het verschil tussen een gemotoriseerde rolstoel en een elektrische rolstoel?
kierkegaard47
6 jaar geleden
Die motor hoeft niet per se elektrisch te zijn, het zou bv. een klein benzinemotortje geweest kunnen zijn. Niet dat dat me nou zo erg handig lijkt, een elektromotor lijkt me veel geschikter, maar er zijn in de geschiedenis van de techniek wel gekkere dingen uitgeprobeerd. Het zou wel kunnen verklaren waarom dat toen ook geen groot succes is geworden :) Maar goed, dit zijn alleen maar speculaties van mijn kant, zonder nadere gegevens (en die lijken niet zo makkelijk te vinden) zullen we er niet achter gaan komen vrees ik.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Overigens staat in die quora -link van Erna wel "Another early model for an electric wheelchair dates to 1916.[5]". Maar de aangehaalde bronnen daar zelf geven geen absoluut uitsluitsel over hoe die rolstoel voortgedreven werd. Hier een advertentie van een rolstoel die op benzine liep uit 1933. http://www.disabilitymuseum.org/dhm/lib/detail.html?id=1122 In de advertentie wordt geclaimed dat het bedrijf "motor-propelled" rolstoelen maakt sinds 1916. Hetzelfde bedrijf maakte blijkbaar ook 'electric custer chairs'. Het gaat hier zo te zien om een Amerikaans bedrijf (Ohio), dus zullen het waarschijnlijk niet dezelfde als die uit Londen geweest zijn. Maar in ieder geval weten we nu zeker dat rolstoelen op benzine bestaan hebben.